Joint promotions met de Nederlandse reissector

Ook in 2018 zette Toerisme Vlaanderen opnieuw joint promotions (promoties voor Vlaanderen als toeristische bestemming in samenwerking met een lokale partner) op met de Nederlandse reissector en diverse media en platforms, met het oog op reputatie en kwalitatieve en duurzame conversie. We werkten onder andere samen met (online) touroperatoren zoals Kras, TUI Specials, Neckermann (Thomas Cook), Zoweg.nl, Hotelspecials.nl, de Jong Intra Vakanties en Voordeeluitjes.nl, met extra veel aandacht voor ‘Antwerpen Barok 2018’. Rubens inspireert’.

Met Pharos Reizen van ANWB (de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond) werd een premium partnership uitgewerkt voor een gezamenlijke promotiecampagne rond Antwerpen Barok. Daarnaast stelden we met het bestemmingsvakblad Travelution een themareport op rond Antwerpen Barokstad en konden reisbranchemedewerkers via een e-training alles te weten komen over het themajaar Antwerpen Barok 2018.

Een selectie van Nederlandse touroperatoren nam deel aan de Vlaamse Meesters (Bruegel) workshop in januari en de food/winter famtrip in december. Via en samen met NS International stimuleerde Toerisme Vlaanderen actief reizen met de trein naar Vlaanderen.

Samenwerkingen

• Historisch Nieuwsblad (HN): HN is een begrip in Nederland onder mensen met een interesse in geschiedenis, kunst en cultuur. Deze doelgroep is bereid te reizen voor kwaliteit en heeft een hoog welstandsniveau. Voor de Barokcampagne was het de ideale mediatitel om de kapitaalkrachtige culturele meerwaardezoeker te bereiken. Daarvoor gingen we een 100% online samenwerking aan, waarbij HN een volledig Barok online magazine publiceerde en hierrond campagne voerde op de eigen kanalen (inclusief sociale media).
  • Zin Magazine: Vlaanderen kwam ruimschoots aan bod in de septembereditie van Zin Magazine. Het maandelijkse magazine heeft een oplage van zo’n 53 000 exemplaren en richt zich op de meerwaardezoeker die geïnteresseerd is in cultuur en reizen.
  • Mediaplus: Met een gezamenlijk bereik van 160 800 abonnees bereikten we met 50-plussers en Fietsen.123 een gericht publiek, grotendeels bestaande uit actieve, culturele meerwaardezoekers boven de 50 jaar. We maakten 2 online themanieuwsbrieven (najaar), aangevuld met Facebook posts die Vlaanderen in de kijker zetten als ideale bestemming voor fietsvakanties, ook voor senioren.
  • Wayne Parker Kent (WPK): Ook WPK was een partner in 2018, een 100% online uitgever met titels als Manners, NSMBL, HP De Tijd, Famme en Culy. Deze platforms richten zich op de culturele meerwaardezoeker boven de 25 jaar. Passend bij deze doelgroep concentreerden we ons op de steden en de Vlaamse eet- en drinkcultuur. Verspreid over oktober en november publiceerde WPK 4 native artikelen. Die werden aangevuld met een dossierpagina op Manners en NSMBL.

Time to momo

Toerisme Vlaanderen werkte samen met time to momo, marktleider in de Benelux wat reisgidsen voor steden betreft, voor een gloednieuwe reisgids over de kust. In totaal werden er maar liefst 45 000 exemplaren voorzien (waarvan er 30 000 gericht verspreid werden in Nederland, de rest in Vlaanderen) die telkens 150 pagina’s dik waren.

De campagne/actie ‘Koop een time to momo-stedengids en krijg er de gloednieuwe kustgids gratis bij’ liep van 1 maart tot 31 mei 2018. De kust werd meteen ‘Bestemming van de maand’ in Nederland in de maand maart.

De actie liep bij meer dan 1 000 boekhandels in Nederland, waaronder ook de grote ketens AKO, Bruna, ANWB en Bol.com.