Regio Azië

In 2018 zette Toerisme Vlaanderen verder in op de promotie van Vlaanderen op de Aziatische markt. De focus lag op activiteiten in 3 landen: China, Japan en Zuid-Korea.

China

Nieuwe rechtstreekse verbinding tussen China en Brussel

In 2018 legden 2 Aziatische luchtvaartmaatschappijen rechtstreekse vliegverbindingen naar onze bestemming in:

• Hainan Airlines lanceerde een rechtstreekse vlucht tussen Shenzhen en Brussel. De eerste vlucht op deze lijn ging feestelijk de lucht in en we maakten de passagiers warm voor hun verblijf in België met een geschenkenpakket, dat onder andere Vedett-bier bevatte.
  • Cathay Pacific biedt een rechtstreekse vlucht naar Brussel aan vanuit Hong Kong.

3 prestigieuze awards in China

Toeristisch Vlaanderen sleepte in december 2018 maar liefst 3 prestigieuze awards in de wacht in China. De nieuwsdienst Global Times riep Brugge uit tot één van de 'Cities Most Favoured by Family Travellers', het reis- en mediaplatform Pinchain beloonde Vlaanderen met de titel 'Most Preferred Travel Destination' en onderwijsplatform Juesheng zet onze bestemming in de 'Top 10 Edu Travel Destinations'.

Succesvolle handelsmissie in China met 9 toeristische partners

Van 14 tot 19 november 2018 bezochten 9 toeristische partners samen met Toerisme Vlaanderen de steden Peking, Shanghai en Shenzen als onderdeel van een handelsmissie naar China. Toerisme Vlaanderen zorgde tijdens de missie voor een professioneel programma en begeleiding op maat om de partners zoveel mogelijk contacten te laten leggen met touroperatoren en business partners.

Japan

Persconferentie Vlaamse Meesters in Tokyo

Van 16 oktober 2018 tot 20 januari 2019 verwelkomde het National Museum of Western Art in Tokyo de grootste Rubenstentoonstelling van Japan. Om de pers hierover in te lichten, vond er op 29 maart 2018 een persconferentie plaats in de Belgische ambassade in Tokyo. Toerisme Vlaanderen gebruikte deze persconferentie ook om het programma ‘Antwerpen Barok 2018 – Rubens inspireert’ onder de aandacht te brengen bij maar liefst 180 journalisten.

Belgian Beer Weekend op tournee door Japan

Van april tot september 2018 ging het ‘Belgian Beer Weekend’ door op 7 verschillende locaties in Japan. Dit bierfestival duurde in totaal 46 dagen en telde zo’n 200 000 bezoekers. Festivalgangers genoten niet alleen van Belgische kwaliteitsbieren maar ook van onze topgastronomie en Belgische muziek. Om Vlaanderen als ideale bestemming voor de gastronomie- en bierliefhebbers in de kijker te zetten, lanceerde Toerisme Vlaanderen een online campagne. Deze liep gelijktijdig met het festival, van april tot augustus 2018.

Brugge in de kijker op Japanse televisie

De Japanse publieke omroep NHK trok deze zomer door Europa om een reportage te maken over verschillende culturele steden, gebouwen en monumenten. Begin september hielden ze halt in onze toeristische bestemming. Met de hulp van Toerisme Vlaanderen kozen ze als eindhalte cultuurhistorisch Brugge. Een ideale keuze, aangezien we op deze manier onze beoogde doelgroep bereikten, namelijk de Japanse culturele meerwaardezoeker. Zo'n 20 000 Japanners zijn aangesloten op het NHK-netwerk waarop het programma vanaf december 2018 te zien was.

Zuid-Korea

Brussels Airport en Toerisme Vlaanderen op werkbezoek in Seoul

Van 1 tot 8 oktober 2018 trokken Brussels Airport en Toerisme Vlaanderen op werkbezoek naar Seoul. De focus van het werkbezoek lag op gesprekken met de twee grootste Koreaanse touroperatoren Hana Tour en Mode Tour en met de top van Korean Airlines en Asiana Airlines, de twee grootste Koreaanse luchtvaartmaatschappijen. Met dit bezoek zetten we Vlaanderen in de verf als zakelijke, toeristische bestemming bij de Zuid-Koreaanse markt.

We sloten de week af met een netwerkevent in hartje Seoul. Een 60-tal aanwezigen luisterden naar reiservaringen in Vlaanderen en genoten van enkele Belgische bieren. We verwelkomden onder andere journalisten van gerenommeerde Koreaanse media en professionals uit de toeristische sector. Er stonden ook enkele interviews met Koreaanse kranten op de agenda, zoals de Korea Economic Daily, News 1 en de travel trade-krant Korea Travel Times.

Dit werkbezoek hoorde onder het actieplan voor 2018 dat we samen met Brussels Airport opstelden. Daarnaast openden we samen een vertegenwoordigingskantoor in Seoul. We bundelden zo onze krachten om de verdere groei van een kwaliteitsvol toerisme van Zuid-Korea naar Vlaanderen te versnellen.

Zuid-Koreaanse touroperatoren op verkenning in Vlaanderen

In samenwerking met Brussels Airport organiseerde Toerisme Vlaanderen van 11 tot 16 september 2018 een famtrip (georganiseerde kennismakingsreis) voor de vijf grootste touroperatoren uit Zuid-Korea. Dit kadert in de structurele samenwerking op de Zuid-Koreaanse markt. De deelnemers ondergingen een vierdaags programma, waarbij ze kennis maakten met Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge. Hierbij stelden we ze ook de Vlaamse gastronomie voor. Zo bezochten ze in Antwerpen 'The Belgian Experience Company', een bedrijf dat biertours aanbiedt voor Koreaanse toeristen. Zij organiseerden voor de gelegenheid een gepersonaliseerde bierproeverij.

Deze reis zorgde voor de nodige inspiratie om Vlaanderen in de toekomst te verkopen op de Zuid-Koreaanse markt. Brussel en Vlaanderen hebben een groeiend potentieel in Zuid-Korea, met 48 363 overnachtingen in 2017.