Regio Scandinavië

Vlaamse gastronomie en bierkeuken op Noorse televisie

Eind april 2018 organiseerde Toerisme Vlaanderen een persreis voor de makers van het Noorse televisieprogramma KulTour, dat uitgezonden wordt op de zender Matkanalen (‘het kanaal over eten’). Matkanalen is het grootste en meest invloedrijke kanaal in Noorwegen dat zich richt op de ‘foodies’. KulTour maakt de brug tussen gastronomie en toerisme. Het programma toont de internationale gastronomische avonturen van de presentatoren John Kaare Hoversholm en Finn-Erik Rognan en bereikt gemiddeld zo'n 250 000 kijkers.

Tijdens de persreis werd materiaal opgenomen voor 2 afleveringen, die in de zomer van 2018 werden uitgezonden. In de eerste aflevering komen voornamelijk Vlaamse streekproducten en specialiteiten aan bod. De tweede aflevering gaat over biergastronomie.

Vlaamse gastronomie in Zweden

Op 7 maart 2018 zond de Zweedse tv-zender TV4 een aflevering uit van MasterChef Sweden ('Sveriges Mästerkock’), die plaatsvond in Vlaanderen. Maar liefst 1,4 miljoen Zweedse kijkers genoten van onze Vlaamse gastronomie en het prachtige erfgoed dat Brugge te bieden heeft. Wetende dat de gemiddelde Zweed 3 à 4 buitenlandse reizen per jaar onderneemt, is dit miljoenenpubliek van Zweedse foodies een gedroomd doelpubliek voor de promotie van Vlaanderen. Toerisme Vlaanderen zorgde voor de vluchten en logies van de deelnemers en filmploeg. Samen met Visit Brugge wezen we hen ook de weg naar activiteiten en locaties voor de opnames.