Rusland

Kunstzinnige joint promotion met PAC GROUP

Van mei tot en met september 2018 voerde Toerisme Vlaanderen samen met de Russische touroperator PAC GROUP campagne onder het motto ‘België: een kunstenaarsatelier vol impressies’. Via deze campagne wilde PAC GROUP Russische bezoekers – zowel rechtstreeks als via hun netwerk van reisorganisaties – overtuigen van Vlaanderen als culturele vakantiebestemming. Toerisme Vlaanderen droeg een financieel steentje bij en gaf de medewerkers van PAC GROUP een intensieve training over onze Vlaamse Meesters en andere Vlaamse troeven. Naast de kunststeden zetten we voor deze campagne ook de kust en Limburg in de kijker.

Ter ondersteuning van deze campagne, die via verschillende online kanalen verliep, organiseerde PAC GROUP ook exclusieve webinars en een zakelijk interactief ontbijt in Ekaterinburg voor Russische reisorganisaties. Verder ontwikkelde PAC GROUP ook een minisite en nieuwe boekbare reispakketten.

Ter afsluiting van deze campagne nodigden we in november 2018 de bestverkopende reisorganisaties uit op kennismakingsreis naar Vlaanderen.

Campagne Profi.travel

Visit.brussels en Toerisme Vlaanderen voerden in 2018 samen promotie op het Russische reisplatform Profi.travel, waarop lokale reisorganisaties informatie en webinars terugvinden over toeristische bestemmingen wereldwijd. De campagne liep van 14 juni tot en met 13 juli 2018 en liet Russische reisorganisaties kennis maken met België als toeristische bestemming. Via dit platform slaagden we erin om een breed gamma van touroperatoren te bereiken, die op hun beurt reispakketten konden aanbieden aan een uitgebreid netwerk van Russische reisagenten. Samen met Profi.travel ontwikkelden we een projectwebsite waarop Vlaanderen, Brussel en de Vlaamse Meesters centraal stonden. We zetten ook onze kust en Limburg extra in de kijker.

De promotiecampagne werd ondersteund met onder andere banners en nieuwsartikels op Profi.travel zelf, e-mails en sociale media-activiteiten. We slaagden erin om niet minder dan 4 touroperatoren uit Sint-Petersburg en 7 uit Moskou te overtuigen om deel te nemen aan dit project. Al deze partners hielpen onze bestemming in de kijker te zetten door een boekbaar aanbod naar Vlaanderen en Brussel te ontwikkelen, informatie en banners op hun site te plaatsen en nieuwsbrieven uit te sturen.

Tijdens de periode van de campagne brachten meer dan 2 500 reisprofessionelen een bezoek aan de Profi.travel projectwebsite. Minstens 1 300 deelnemers namen deel aan de webinars.

Vlaamse Meesters op handelsmissie in Sint-Petersburg

Antwerpen en Sint-Petersburg vierden in 2018 hun 60-jarige vriendschapsband als 'twin cities'. Het bezoek van de burgemeester van Antwerpen aan Sint-Petersburg was een ideaal momentum om de culturele banden tussen beide steden in de kijker te zetten en Antwerpen en het barokfestival onder de aandacht te brengen bij cultuur- en reisminnende Russen.

Tijdens deze meerdaagse handelsmissie naar Rusland bracht Toerisme Vlaanderen onze Vlaamse Meesters onder de aandacht op twee momenten:

• Op 26 april nodigde Toerisme Vlaanderen 12 belangrijke travel trade partners uit Sint-Petersburg uit om te proeven van een culturele en gastronomische avond in Antwerpen.
  • Op 27 april organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met het Hermitagemuseum en Stad Antwerpen – met de ondersteuning van het Consulaat-Generaal van België in Sint-Petersburg – een persconferentie. Een 30-tal Russische journalisten woonden het prestigieuze evenement bij.

In het najaar kreeg Antwerpen een hele delegatie uit Sint-Petersburg over de vloer als tegenbezoek.