Toerisme Vlaanderen Congresbureau

Het Congresbureau van Toerisme Vlaanderen richtte zich in 2018 volledig op de associatiewerking. De corporate- en incentivewerking werd gedurende het jaar verder afgebouwd. Met drie associatie-experts en de oprichting van het global Team - dat zijn de buitenlandcollega’s die zich ook op associatiewerking richten - moet het mogelijk zijn om tegen 2021 106 extra internationale associatiecongressen naar Vlaanderen te halen. We hopen af te kloppen op 306 congressen gelinkt aan onze economische groeisectoren en toeristische troeven. Dat is een groei van 51% tegenover het resultaat van 2017, toen een 200-tal congressen in Vlaanderen en Brussel plaatsvond. Deze inspanningen gebeuren samen met de lokale congresbureaus van Antwerpen, Gent, Brugge, Leuven, Mechelen en Limburg.

In 2018 zijn in totaal 2 964 ‘leads’ gedetecteerd binnen onze economische groeisectoren en toeristische troeven. 585 van deze leads werden gekwalificeerd, wat wil zeggen dat ze potentieel voor Vlaanderen hebben. Samen met de lokale congresbureaus stelden we 113 biddings op en dienden we deze in. In 2018 kregen 58 congressen die beantwoorden aan de vooropgestelde criteria, voor Vlaanderen een bevestiging.

Zo trokken we een aantal mooie internationale congressen naar Vlaanderen en vond in maart 2018 het Association World Conference plaats in het Flanders Meeting & Convention Center Antwerp. Een perfecte opener om onze ambities aan alle internationale associaties kenbaar te maken. Het galadiner in het Vlaamse Meesters-thema zorgde ervoor dat Vlaanderen als congresbestemming meteen op de radar van ons internationaal publiek stond.

Van fam trips naar educ tours

De traditionele fam trips werden omgebouwd tot inspirerende educ tours met aandacht voor de sector van de associaties. Samen met Leuven en Gent zetten we een interessant programma op voor internationale congresplanners rond het technologiecongres AND& Summit. Tijdens deze technologische conferentie debatteerden een waaier aan denkers, creatievelingen en ondernemers over de impact van gezondheid, technologie en kunst op het stadsleven en de toekomst. In het najaar stond het Tech en Innovatiefestival SuperNova op het programma. Een uitgelezen moment om enkele associaties die rond deze cluster actief zijn, aan te trekken en naar Antwerpen te krijgen.

IMEX

Frankfurt

In 2018 was Toerisme Vlaanderen opnieuw vertegenwoordigd op de IMEX-beurs in Frankfurt van 15 tot 17 mei. Dat is één van de belangrijkste meeting- en congresbeurzen, waar we samen met 13 Vlaamse industriepartners aanwezig waren. De fotogenieke stand stond volledig in het teken van de Vlaamse Meesters en kreeg veel bezoekers over de vloer. De 3D-prints, die door de Leuvense firma Materialise werden gemaakt, vormden één van de blikvangers. Met onze collega uit de Verenigde Staten hosten we een pre-IMEX ontbijt voor een 20-tal Amerikaanse associaties.

America

Ook IMEX America van 16 tot 18 oktober 2018 was opnieuw een mijlpaal. In Las Vegas konden we nog verder op zoek naar het associatiepotentieel op de Amerikaanse markt. 5 toeristische partners uit Vlaanderen en Brussel kregen de kans hun organisatie en onze bestemming te promoten op de stand van Toerisme Vlaanderen: Roccoforte Hotel Amigo, Hilton Brussel en Antwerpen, Marriott Hotel Brussel, FAME Travel Designers en Brussels Airlines.

Meet. Grow. Learn in de associatiesector.

Dat is exact wat we beogen met onze professionaliseringsinitiatieven. Of we die nu zelf opzetten of aansluiten bij internationale sterke platformen, het doel blijft hetzelfde. Onze 6 Vlaamse MICE-professionals die eind augustus naar Thessaloniki reisden om de 32ste editie van de ECM (European Cities Marketing) Summer School bij te wonen, waren het ermee eens. European Cities Marketing is absoluut dé ideale leerschool om meer te leren over de internationale meetingindustrie. Toerisme Vlaanderen sponsorde hun deelname om zo de professionalisering van de Vlaamse en Brusselse meetingsector verder te ontwikkelen.

In 2018 riepen we de Meet in Flanders Academy in het leven. Ze past in het professionaliseringstraject waarmee Toerisme Vlaanderen de meetingsector ondersteunt met oog op het aantrekken van meer internationale congressen. De eerste sessie vond plaats in het Elzenveld in Brussel en in het najaar was Brugge met het Provinciaal Hof aan de beurt. De topics kunnen heel uiteenlopend zijn: van een leidraad voor basiskwaliteit tot de positionering van Vlaanderen als congresbestemming. Uitwisseling en netwerking worden gestimuleerd.

Een 10-tal meetinglocaties stapten in 2018 in het begeleidingstraject ‘Beleving in meetinglocaties in erfgoed’. Dat traject begeleidt meetinglocaties om uit te groeien tot absolute toppers. Deze 'special meeting venues' moeten Vlaanderen nog meer onderscheidende troeven bieden om internationaal uit te groeien tot een uitgelezen meeting- en congresbestemming. In het najaar van 2018 mochten de meetinglocaties hun beleving, het resultaat na het begeleidingstrajact, komen pitchen. In 2019 maken we bekend welke venues verder worden meegenomen in het netwerk van Flanders Heritage Venues en actief gepromoot worden.

ICCA

Elk jaar vindt het internationale congres van ICCA (International Congress & Convention Association) plaats. Zo ook in 2018. Toerisme Vlaanderen trok samen met 5 partners (Antwerpen, Gent, Brugge, Leuven en Limburg) naar Dubai om er 3 dagen te netwerken, te inspireren en geïnspireerd te worden. Naast een lead exchange stond ook een exclusieve meet and greet-lunch met een 50-tal associaties op het programma.

Ook wisten we in 2018 voor Vlaanderen een plaats te versieren op het programma in de inhoudelijke sessies. Zo gaven we een presentatie over de associatiestrategie van Toerisme Vlaanderen voor een groep internationale strategen en beslissingsmakers. Daarnaast gaven we een presentatie over het succesverhaal van het nieuw ontwikkelde CRM-systeem dat onze nieuwe strategie ondersteunt. Tijdens deze presentatie vertelden we hoe je langdurige relaties kan opbouwen en leads efficiënter kan beheren. Ongeveer 80 enthousiaste mensen deden mee aan deze interactieve sessie. Het ICCA-congres was ook het moment om officieel het nieuwe Association Relations Partnership-contract tussen ICCA en Toerisme Vlaanderen te tekenen. Dankzij dit partnerschap kunnen we de komende jaren meer profiteren van de diensten, het netwerk en de knowhow van ICCA bij het aantrekken van internationale congressen naar Vlaanderen. Als kers op de taart konden we er Anja Stas, directeur van het Flanders Meeting and Convention Center Antwerp (FMCCA) voorstellen als Venue co-voorzitter in de Internationale Raad voor de komende jaren.