Relations Office

De Relations Office bouwt duurzame relaties op met externe partners en overhaalt hen om met Toerisme Vlaanderen samen te werken of te investeren in een relatie die tot samenwerking leidt. We sluiten financiële en niet-financiële deals en communiceren over (resultaten van) Toerisme Vlaanderen en over de producten en diensten die voor partners een meerwaarde bieden. Kortom: de Relations Office zet in op partnerwerking, partnerprogramma's, corporate communicatie en CRM.

Hi Belgium Pass

In 2017 ontwikkelden we de Hi Belgium Pass, een all-in-one weekendpackage gericht op de culturele meerwaardezoeker uit Europa. In 2018 werden er in totaal 2 145 Hi Belgium Passen verkocht. De pas was goed voor 1,3 miljoen euro macro-economische omzet in Vlaanderen en Brussel.

De gemiddelde verblijfsduur van de gebruikers in 2018 was 3,3 nachten en 85% verbleef in een hotel. 72% bezocht België voor de eerste keer.

De top 5 herkomstmarkten waren

1. Rusland
  2. Spanje
  3. het Verenigd Koninkrijk
  4. Oostenrijk
  5. Frankrijk

De top 5 van de populairste bestemmingen in België zijn de steden

1. Brussel
  2. Antwerpen
  3. Gent
  4. Brugge
  5. Leuven

Belevingsproject Vlaanderen-Brussel in Brussels Airport

In juni 2018 opende Toerisme Vlaanderen het belevingsproject Vlaanderen-Brussel in Brussels Airport. Het project omvat 7 belevingszones aan de gates.

Beurzen, workshops en events

Het team ‘Beurzen, Workshops & Events’ organiseerde in 2018 in samenwerking met haar partners een 30-tal verschillende workshops, beurzen, netwerkmomenten, sales calls, …. Op elk van deze momenten konden onze partners instappen en hun producten aanprijzen bij buitenlandse touroperatoren.

Een aantal van de belangrijkste verwezenlijkingen waar we een stand hadden:

Naast de klassieke beurzen richt Toerisme Vlaanderen zich ook op de promotie van de bestemming via workshops en netwerkevents. Het merendeel van deze acties stonden in het teken van de promotie van Vlaamse Meesters. Zo was er een internationale workshop Vlaamse Meesters in het Koninklijk Museum van België in Brussel. Tijdens deze workshop konden een 40-tal Vlaamse en Brusselse partners contacten leggen met een 75-tal buitenlandse touroperatoren. Ook in Duitsland organiseerden we een Vlaamse Meesters-workshop voor de Duitse lokale markt.

Flanders Shop en merchandising

BAI, de concessiepartner van Toerisme Vlaanderen die de uitbating van de Flanders Shop verzorgt, lanceerde in 2018 een merchandisingcollectie voor Vlaamse Meesters. De merchandisingartikelen worden verkocht in de Flanders Shop en in een netwerk van verkooppunten. Dit netwerk bestaat uit nationale en internationale musea, de hefboomprojecten van Toerisme Vlaanderen, winkels van BAI en partners van Toerisme Vlaanderen.

In de Flanders Shop zijn de merchandisingartikelen in het thema cycling goed voor bijna de helft van de totale omzet in de Flanders Shop, gevolgd door artikelen in het thema Kunst & Erfgoed (18% van totale omzet) en de Steden, Kust & Regio-artikelen (8% van totale omzet).

Corporate communicatie

Website www.toerismevlaanderen.be

We registreerden in 2018 een totaal van 238 140 bezoeken op onze bedrijfswebsite (de website waar je nu op surft). Dat is een gemiddelde van bijna 20 000 per maand. Websitebezoekers blijven gemiddeld 3 minuten en 38 seconden op www.toerismevlaanderen.be. In totaal bezochten onze websitebezoekers samen maar liefst 606 304 pagina’s in 2018. In het najaar van 2018 zijn we gestart met de analysefase ter voorbereiding van een nieuwe, tweetalige bedrijfswebsite voor Toerisme Vlaanderen. We deden onder andere een card sorting-oefening met vertegenwoordigers uit onze externe doelgroepen en een bevraging onder de huidige websitebezoekers.

Begin 2018 publiceerden we:

Socialemediakanalen

Toerisme Vlaanderen sloot 2018 af met 11 760 volgers op Twitter. Via LinkedIn volgden 4 262 professionals de updates van Toerisme Vlaanderen. Dat is een gigantische toename (1 397 professionals meer) sinds 2017. De corporate Facebookpagina van Toerisme Vlaanderen telde op het einde van het jaar 3 343 vind-ik-leuks. De corporate videofragmenten van Toerisme Vlaanderen verzamelden tegen het einde van 2018 zo’n 44 000 weergaven op YouTube

Pr-werking

We organiseerden 2 grote pr-evenementen in 2018:

• onze jaarlijkse nieuwjaarsontmoeting (deze keer in Opera Gent)
  • een vip-evenement op de Musical Rubens (in Kasteel de Merode).

Onze genodigden evalueerden beide evenementen positief.

Perswerking

De woordvoerder van Toerisme Vlaanderen maakt deel uit van de Relations Office. Lees meer over de perswerking bij Woordvoerder.

Resultaten tevredenheidsonderzoek Toerisme Vlaanderen

Net voor de zomer van 2018 waren de resultaten van het tevredenheidsonderzoek over Toerisme Vlaanderen beschikbaar. 918 respondenten, zowel uit de publieke als private sector, deelden hun mening over onze dienstverlening van de afgelopen 2 jaar (2016-2017). De respondenten associëren onze organisatie blijkbaar met de eigenschap ‘communicatief’ en geven Toerisme Vlaanderen op dat vlak een score van 4,1 op 5. De 5 meest bekende communicatiekanalen van Toerisme Vlaanderen zijn de volgende (telkens met hun respectievelijke score):

1. www.toerismevlaanderen.be (4/5)
  2. e-mail (4,3/5)