Traject Toerisme Transformeert

Een jaar lang hebben we samen met experten en verschillende partners binnen en buiten de toeristische sector nagedacht over de transformerende kracht van toerisme voor de bezoeker, de bewoner en de bestemming. Dit alles met het oog op de creatie van een toekomstbeeld voor toerisme.

In dit kader introduceerde Anna Pollock, een Britse experte op het vlak van toerisme, het concept van de ‘florerende gemeenschap’. Via 5 denktanks ontleedden en onderzochten we de resultaten van het concept van de ‘florerende bestemming’. In deze denktanks brachten een aantal experten telkens nieuwe elementen aan. Dit alles leidde tot betere inzichten en vormde de insteek voor het toekomstbeeld.

Luisteronderzoek

Reizigers een impactvolle ervaring laten beleven. Dat is het ultieme doel van elke speler in de toeristische sector. Maar hoe? In het grootschalig luisteronderzoek ‘Op zoek naar de kracht van reizen’ geeft Toerisme Vlaanderen een stem aan de reiziger. Meer dan 1 600 Belgische en internationale reizigers vertellen welke reiservaring een sterke indruk naliet. Door deze verhalen op een kwalitatieve én kwantitatieve manier te onderzoeken, krijgen we een beeld van de kracht van reizen. Enerzijds brengen we de elementen die de ervaring sterk maken in kaart en anderzijds de impact ervan op de reiziger. Die kennis gebruiken we om het toerisme van de toekomst vorm te geven.

Reizen naar morgen

In september 2018 schreven we, tijdens een schrijftweedaagse, samen met de partners uit de toeristische sector aan het toekomstbeeld voor toerisme. Het resultaat van dit co-creatief denkproces en het toekomstbeeld hebben we gebundeld in het magazine ‘Reizen naar morgen’ en op de website van Reizen naar morgen. Hiermee willen we inspiratie geven voor het toerismebeleid van morgen. Wij gebruikten deze resultaten als input voor ons memorandum.