Informeren over de toegankelijkheid van je aanbod

230407_trip_reva_Brugge_1120

Jouw contactpersoon

De vraag ‘Is jouw aanbod toegankelijk?’ is zelden met een eenvoudige ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. Want wie kan het best inschatten of je gebouw aan de persoonlijke noden van een klant, gast of bezoeker voldoet? De klant zelf, toch? Daarom is het verstandig om in jouw communicatie een beschrijving te voorzien. Schets op een realistische, informatieve manier wat de klanten bij jou mogen verwachten op het vlak van toegankelijkheid. Je klant schat dan zelf de mogelijkheden in.

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer

Welk treinstation of welke bus-, tram-, of metrohalte ligt in de buurt? Hoe geraken jouw gasten van daar tot bij jou? Geef aan met een plannetje en beschrijf ook in woorden. Neem informatie over diensten en toegankelijkheid van het dichtstbijzijnde station of halte over van de NMBS-website, De Lijn of MIVB.

Vervoer vanaf de luchthaven of station

  • Bied je zelf vervoer aan? Is de wagen geschikt om een rolstoel mee te nemen? Geef zeker aan of de auto een lift of een hellend vlak heeft en of de rolstoel opgevouwen in de koffer kan.
  • Kan je vervoer voor jouw klanten regelen? Ken je een bedrijf met aangepaste taxi’s in de buurt? 

Parking

  • Beschikt jouw verblijf over eigen parkeerruimte voor bezoekers? Geef aan hoeveel voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap er zijn. Beschrijf de weg van daar naar de ingang. Is de ondergrond van het parkeerterrein onverhard, geef dat dan zeker mee. Voeg een foto van de parking toe.
  • Heb je geen eigen parking? Zeg waar men kan parkeren, of er voorbehouden parkeerplaatsen zijn en hoe jouw gasten van daar tot aan de ingang geraken. Heb je een voorrijdmogelijkheid dicht bij de ingang, vermeld dat dan ook.

Toegankelijkheid van het gebouw of domein

  • Heeft jouw gebouw een toegankelijkheidslabel? Vermeld dit duidelijk op je website: A of A+ label voor logies, info- en bezoekerscentra; M, M+ of M++ label voor meeting- en congresinfrastructuur.
  • Kreeg je een toegankelijkheidsdoorlichting van Inter in de afgelopen 5 jaar? Zoek jouw gebouw, site of initiatief op toevla.vlaanderen.be (enkel in het Nederlands) en link door naar de specifieke pagina. Vul aan met onderstaande bondige info op jouw eigen website.
  • Kreeg je geen toegankelijkheidsdoorlichting? Of gebeurde die te lang geleden? Een vragenlijst helpt ons om in te schatten of jouw gebouw al dan niet in aanmerking komt voor een screening. Vraag de lijst aan bij toegankelijk@toerismevlaanderen.be

Specifieke voorzieningen

  • Hou je voor eventuele maaltijden rekening met voedselallergieën? Vermeld het als dat vooraf moet worden aangevraagd.
  • Hou je rekening met personen met een stofmijt- of stofallergie? Heb je allergievriendelijke kamers, vermeld het dan. Geef aan wat ze allergievriendelijk maakt en welke materialen je gebruikt.
  • Heb je voorzieningen voor blinde of slechtziende bezoekers? Vermeld zeker:
    • menukaart in braille en/of op de website in een leesbaar formaat
    • lift met braille/reliëfknoppen en geluidssignaal
    • kleurcontrasten tussen vloer, muren en deuren en toestellen in het sanitair
    • gebruik van geleidenlijnen 
    • noppen bovenaan trappen
    • contrastmarkeringen op trappen en glazen deuren
    • signalisatie in contrast, reliëf of braille
    • informatie in aangepast formaat (digitaal, grootletterdruk, braille, gesproken taal, …) 
    • voelplaten
    • voorwerpen die betast mogen worden
    • een meer beschrijvende audioguide of andere auditieve informatie
    • specifieke rondleidingen of workshops, …
  • Heb je voorzieningen voor dove of slechthorende bezoekers? 
    • ringleiding (voor mensen met een hoorapparaat) aan de balie of in vergaderzalen
    • een visueel brandalarm
    • een medewerker die gebarentaal kent
    • tril- of flitswekker, trilkussen
Thibault Bekaert

Thibault Bekaert van The Beer Experience: 

“Het is essentieel om duidelijk en vooral om eerlijk te zijn. Om je bezoekers te informeren over wat ze kunnen verwachten, maar ook om te durven zeggen wat er niet is. Zo kan iedereen, en dus vooral ook mensen met een bepaalde beperking, hun bezoek het beste plannen en inschatten." 

The Beer Experience geeft de verschillende facetten van haar toegankelijkheid een duidelijke plaats op de website. Bekijk hoe ze niet alleen voor blinden en slechtzienden een rubriek voorziet, maar ook voor doven en slechthorenden. En hoe ze ook openlijk vermeldt dat het gebouw helaas niet rolstoeltoegankelijk is.

Heb je voorzieningen voor  mensen met autisme, dementie of een verstandelijke beperking?

  • Bied je aangepaste workshops of rondleidingen aan? Dat kan voor personen met dementie of met een verstandelijke beperking een grote meerwaarde zijn. 
  • Beschik je over prikkelarme ruimtes?
  • Beschik je over een visueel autisme stappenplan
  • Beschik je over een omheinde en afsluitbare tuin of buitenruimte?

Extra informatie:

  • Is er wifi? Een vlot werkend, stabiel en duidelijk aangegeven wifi-netwerk is een meerwaarde voor iedereen. Zeker voor wie zelf moeilijk of niet mondeling informatie kan vragen of lezen.
  • Beschik je over een draagbaar of vast (bijvoorbeeld in de badkamer of gemeenschappelijk sanitair) personenalarm?
  • Vermeld info over toegankelijke activiteiten en horeca in je buurt. 
  • Voor logies: heb je specifiek aangepaste kamers? Vermeld het kamernummer.
De kleppe

Robin Ronsyn van vakantiehuis De Kleppe streeft naar multitoegankelijkheid én communiceert erover op de website: 

Een duidelijk zicht geven over de aanpassingen, mogelijkheden, toegankelijke activiteiten, aanbod in de regio en de parkeermogelijkheden is enorm belangrijk. Het totaalplaatje moet kloppen! De zaken die op onze website staan, hebben wij ook zelf getest.

Bekijk op hun website hoe het team van Robin een overzicht geeft van activiteiten in de streek én doorverwijst naar een taxidienst voor verplaatsingen.
 

Het team van Sarah Rongere van verblijf Hoge Duin zet de toegankelijke troeven van het verblijf in de kijker op hun website . Mét vermelding van toegankelijke kamers en contactgegevens voor reservatie. 

Iedereen kijkt uit naar vakantie. Hiervan kunnen genieten op een zorgeloze manier zonder onaangename verrassingen is onbetaalbaar. Daarom vinden we het belangrijk om transparant te communiceren over toegankelijkheid in en rond ons vakantiedomein.