Regio Scandinavië (Zweden, Denemarken, Noorwegen)

Gent
Toerisme Vlaanderen is actief in Zweden, Denemarken en Noorwegen. We werken voor deze drie doelmarkten intens samen met een plaatselijk vertegenwoordigingskantoor. Hieronder vind je enkele concrete resultaten en acties terug. Heb je vragen over de bestemmingspromotie van Vlaanderen in Denemarken, Zweden of Noorwegen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Noorse TV-ploeg blikt twee afleveringen in over Vlaamse gastronomie en bierkeuken

Eind april 2018 organiseerde Toerisme Vlaanderen een persreis voor de makers van het Noorse TV-programma KulTour, dat uitgezonden wordt op de zender Matkanalen (‘Food Channel’). Matkanalen is het grootste en meest invloedrijke kanaal in Noorwegen dat zich richt op de ‘foodies’, die voor ons een belangrijke doelgroep vormen. KulTour maakt de brug tussen gastronomie en toerisme. Het programma toont de internationale gastronomische avonturen van de presentatoren John Kaare Hoversholm en Finn-Erik Rognan en bereikt gemiddeld zo'n 250 000 kijkers.

Tijdens de persreis werd materiaal opgenomen voor twee afleveringen, die in de zomer van 2018 werden uitgezonden. In de eerste aflevering komen voornamelijk Vlaamse streekproducten en specialiteiten aan bod. De tweede aflevering gaat over biergastronomie.

Beer tasting at Duvel-Moortgat

1,4 miljoen Zweden ondergedompeld in Vlaamse gastronomie

Op 7 maart 2018 zond de Zweedse tv-zender TV4 een aflevering uit van MasterChef Sweden ('Sveriges Mästerkock) die plaatsvond in Vlaanderen. Maar liefst 1,4 miljoen Zweedse kijkers genoten van onze Vlaamse gastronomie en het prachtige erfgoed dat Brugge te bieden heeft. Wetende dat de gemiddelde Zweed 3 à 4 buitenlandse reizen per jaar onderneemt, is dit miljoenenpubliek van Zweedse foodies een gedroomd doelpubliek voor de promotie van toeristisch Vlaanderen. Toerisme Vlaanderen zorgde voor de vluchten en logies van de deelnemers en filmploeg. Samen met Visit Bruges wezen we hen ook de weg naar activiteiten en locaties voor de opnames.

De MasterChef-deelnemers doken vol enthousiasme in hun Vlaams culinair avontuur, dat de kijkers thuis zonder twijfel deed watertanden. Chocolade proeven bij The Chocolate Line, frietjes en wafels eten in hartje Brugge, vissen bij De Oesterput,… Als hoogtepunt van de aflevering namen de chefs het tegen elkaar op in een spannende kookwedstrijd in sterrenrestaurant De Karmeliet. De afsluiter van de MasterChef-week in Vlaanderen was een eliminatieronde in de Sint-Godelieve Abdij. Drie deelnemers moesten er zoveel mogelijk ingrediënten van Vlaams stoofvlees raden, om nog een plaatsje in de volgende ronde te bemachtigen.

MasterChef Sweden in de Sint-Godelieve Abdij in Brugge

A Taste of Belgium tijdens Belgisch staatsbezoek aan Denemarken

Het Belgisch koningspaar bracht van 28 tot en met 30 maart 2017 een staatsbezoek aan Denemarken. Toerisme stond tijdens dit staatsbezoek hoog op de agenda. Samen met visit.brussels en Wallonie-Belgique Tourisme organiseerde Toerisme Vlaanderen op 29 maart 2017 in Kopenhagen een prestigieus b2b travel evenement: A Taste of Belgium. Koning Filip en Koningin Mathilde namen, samen met Kroonprins Frederik en Kroonprinses Mary van Denemarken, de officiële opening van dit evenement op zich. Topchef Yannick Van Aeken en patissier Stephen Vandeparre zorgden voor de gastronomische omkadering van de opening. Biersommelier Carsten Berthelsen stelde een speciaal voor de gelegenheid gebrouwen Deens/Belgisch bier voor, terwijl chocolatier Laurent Gerbaud zijn specialiteiten presenteerde. De lancering van de promotievideo 'Welcome to Belgium' sloot de officiele opening van de b2b-workshop af. Tijdens de workshop zelf stelden 22 Belgische toeristische partners hun producten en aanbod voor aan de Deense reisindustrie (tour operatoren, reisagenten en MICE-agenten). Na de workshop was er een receptie en netwerkmoment waarbij we onze bestemming opnieuw culinair in de kijker zetten, onder andere via food pairing met Belgische bieren. Voor de Deense reispers was er nog een apart persmoment en een bierdegustatie. 

Göteborg Beer & Whiskyfestival

Op 24 en 25 maart 2017 was Toerisme Vlaanderen aanwezig op het Göteborg Beer & Whisky Festival, waar de bestemming België het centrale thema was. We deelden een stand met Belgoklubben, een Zweedse vereniging van liefhebbers van het Belgische bier, die aan de bezoekers een uitgelezen selectie van Belgische artisanale bieren aanbood. Toerisme Vlaanderen verkocht proefdoosjes met vier verschillende pralines. In een begeleidende folder werd elke praline beschreven en werd per praline geadviseerd welke Belgische bieren erbij pasten en waarom. In twee aparte workshops (2 x 50 mensen) lichtte onze expert Werner Callebaut verder de regels van de ‘beer & chocolate pairing’ toe. Wat luchtiger – maar daarom niet minder gesmaakt – was de ‘Belgian chocolate fun corner’ op de stand, waar de bezoekers tattoos uit chocolade konden laten zetten en zich vermaakten met onze ‘chocolate shooters’ en ‘chocolate lipsticks’. Onze aanwezigheid bleef zeker niet onopgemerkt voor de meer dan 22.000 bezoekers: de centraal opgestelde België-stand was de grootste van allemaal en versierd met enorme bestemmingsfoto’s van 6 m2 elk.


Op zoek naar recente toeristische cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op onze website.


Contact

Belgian Tourist Office Flanders-Brussels
Grasmarkt 61
1000 Brussel

Tel. +32 (0)2 504 25 20 +32 (0)2 504 25 20  
Fax + 02 504 04 80
danmark@visitflanders.com
sverige@visitflanders.com
www.visitflanders.dk (Denmark)
www.visitflanders.se (Sweden)