Reputatie- en ambassadeursonderzoek

Toerisme Vlaanderen voerde in 2021 twee uitgebreide onderzoeken uit om de reputatie van Vlaanderen en Brussel in kaart te brengen en zicht te krijgen op de mate waarin Vlamingen en Brusselaars toeristische ambassadeurs zijn van onze bestemming. Het reputatieonderzoek werd uitgevoerd in mei 2021 bij telkens 1000 frequente reizigers uit 19 verschillende landen, waarvan 13 Europese. Het ambassadeursonderzoek liep in september 2021 bij 1500 Vlamingen en Brusselaars. De belangrijkste resultaten vind je terug op deze pagina:

Ga snel naar:

Reputatieonderzoek

93% van de bevraagde Europeanen heeft op zijn minst al eens van Vlaanderen, Brussel of een andere Vlaamse stad gehoord. Dit is evenveel als in 2017. Opvallend is wel dat als naar de individuele namen van Vlaamse steden gekeken wordt, de bekendheid achteruit gaat. Met andere woorden, het aantal Vlaamse steden die een respondent kent is gedaald.  

Naar wat Vlaanderen het meest kenmerkt werd gepeild via een open en een gesloten vraag. Meer dan 80% van de respondenten ging akkoord met de link tussen Vlaanderen en ‘historische steden’, en ook ‘erfgoed’ werd door veel respondenten gelinkt aan onze bestemming. . Daarnaast scoren ook  ‘landschappen en natuur’ en ‘lekker eten en drinken’ –  met uiteraard de streekproducten en het bier hoog. Bij zaken als spiritualiteit, processies of mode en design wordt het minst vaak de link met Vlaanderen gemaakt.  Tot slot vindt zo’n 30% van de Europeanen Vlaanderen een zeer aantrekkelijke bestemming voor een korte vakantie, een kwart vindt dit ook het geval voor een lange vakantie. De historische steden, landschappen en het lekker eten en drinken blijken de belangrijkste redenen om een bezoek te brengen aan Vlaanderen.   

Europeanen zien de Vlamingen als gastvrij en respectvol en ook een tikkeltje gesloten en conservatief. Slechts 3% van de bevraagde Europeanen ziet de Vlaming als een trendsetter en amper 5% beschouwt Vlamingen als levensgenieters.

Ontdek het volledige reputatieonderzoek: 

Ambassadeursonderzoek

Vlamingen en Brusselaars zien de historische steden en lekker eten en drinken als de belangrijkste troeven van Vlaanderen. Onder lekker eten en drinken vallen zowel de Vlaamse streekgerechten en gastronomie als de Belgische biercultuur. Op de vraag welk typisch Vlaams gerecht een buitenlandse bezoeker zeker geproefd moet hebben, antwoord 56% ‘stoverij met frieten’. 

26% van de Vlamingen en Brusselaars zou Vlaanderen sterk aanbevelen als toeristische bestemming aan buitenlandse reizigers. Het lijkt erop dat veel Vlamingen en Brusselaars de troeven van hun eigen regio hebben (her)ontdekt tijdens de coronacrisis. Het is wel zo dat de jongere generatie (- 35 jaar) kritischer is voor Vlaanderen als vakantiebestemming dan de oudere generatie (55+).  

In tegenstelling tot wat de bevraagde Europeanen vinden (zie hierboven) zien Vlamingen (59%) zichzelf wel als levensgenieters. ‘Zijn vakmensen, hebben vakkennis’ en ‘zijn gastvrij’ volgen op de tweede en derde plaats. 

Ontdek het volledige ambassadeursonderzoek: