Rusland

Brugge
Toerisme Vlaanderen is actief op de Russische markt. We werken hiervoor intens samen met een plaatselijk vertegenwoordigingskantoor. Hieronder vind je enkele concrete resultaten en acties terug. Heb je vragen over de bestemmingspromotie van Vlaanderen in Rusland? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Bruegelmaand in 10 Belgische bierrestaurants in Moskou 

Van 3 tot 31 maart 2019 houden 10 Belgische bierrestaurants in Moskou een thematische maand in het teken van Bruegel. De restaurants van de restaurantgroep Lambic creëren op die manier heel wat belangstelling voor het Bruegeljaar. Voor de uitwerking van deze themamaand slaan visit.brussels en Toerisme Vlaanderen de handen in elkaar. Russen houden enorm van gastronomie én van kunst en met dit project willen we beide aspecten combineren.Zo maken we de restaurantbezoekers warm voor het Bruegeljaar 2019 én voor een bezoek aan Vlaanderen en Brussel. Op maandbasis krijgen de bierrestaurants zo’n 25 000 klanten over de vloer die een voorliefde hebben voor Belgische bieren. Restaurantgroep Lambic is een ideale partner omdat de groep zowel qua naam als qua concept nauw aansluit bij onze bestemming en bij de regio waar Bruegel zijn inspiratie vond. Toerisme Vlaanderen was verantwoordelijk voor het concept, branding, uitwerking en financiering van dit project. Daarnaast opende Toerisme Vlaanderen de maand met een diner voor de pers. Visit.brussels is de gastheer op het laatste evenement en sponsort de city trips naar Brussel. Lees alles over deze actie.

Pobeda start nieuwe lijndienst tussen Moskou en Luchthaven Oostende-Brugge 

Op donderdag 7 maart 2019 startte Aeroflot-dochter Pobeda haar nieuwe lijndienst tussen Moskou (Vnukovo) en de Luchthaven van Oostende-Brugge. Na de capaciteitsuitbreiding door Aeroflot op Brussel, komt er met Pobeda nu ook een low cost-aanbod van Moskou naar Oostende/Brugge. We zijn er van overtuigd dat deze nieuwe lijn zal aanslaan bij het jongere en reislustige Moskouse publiek. Met onze gastronomie, biercultuur en talrijke kunstbelevingen heeft Vlaanderen alles in huis om de culturele meerwaardezoekers uit Rusland te bekoren. Samen met Pobeda en onze partners in Vlaanderen (Toerisme Brugge, Toerisme Oostende en de vzw Toeristische Ontsluiting West-Vlaanderen) plannen we in 2019 een reeks acties om deze vlucht te promoten in Rusland. 

Kunstzinnige promotiecampagne in Rusland

De Russische touroperator PAC GROUP voert van mei tot en met september 2018 uitgebreid campagne in Rusland onder het motto ‘België: een kunstenaarsatelier vol impressies’. Ze richten zich zowel naar hun netwerk van Russische reisorganisaties als rechtstreeks naar potentiële bezoekers uit Rusland. Het doel van deze campagne is om beide groepen te informeren en inspireren om Vlaanderen als culturele vakantiebestemming te overwegen. Toerisme Vlaanderen droeg een financieel steentje bij en gaf de medewerkers van PAC GROUP een intensieve training over onze Vlaamse Meesters en andere Vlaamse troeven.

PAC GROUP plant onder andere campagnes via verschillende online kanalen en organiseert ook exclusieve webinars en een zakelijk interactief ontbijt in Ekaterinburg voor Russische reisorganisaties. Naar aanleiding van deze campagne ontwikkelde PAC GROUP een mini-site en nieuwe boekbare reispakketten. Naast onze Vlaamse Meesters en culturele troeven zetten we ook hotelpartner Warwick hotels met twee hotels in Brussel en Martin's hotels in Brugge en Mechelen in de kijker. 

Naast de kunststeden, zetten we voor deze campagne ook de kust en Limburg in de kijker. Op die manier maken we duidelijk dat Vlaanderen het hele jaar door een ideale reisbestemming is. Vandaag krijgen we vooral in het voorjaar (april en mei) en in de winter (januari) bezoek van Russische toeristen. Samen met PAC GROUP overtuigen we de Russische bezoeker om wat langer in Vlaanderen te blijven om zich te laten onderdompelen in onze rijke cultuurgeschiedenis. 

Om de campagne af te sluiten nodigen we in november de best verkopende reisorganisaties uit op kennismakingsreis naar Vlaanderen.

Campagne Toerisme Vlaanderen voor Rusland

Succesvolle campagne voor Vlaanderen en Brussel in Rusland

Visit.brussels en Toerisme Vlaanderen hebben samen campagne gevoerd op het Russische trade en travel platform Profi.travel. De campagne liep van 14 juni tot en met 13 juli 2018 en liet Russische reisorganisaties kennis maken met België als toeristische bestemming. 

Visit.brussels en Toerisme Vlaanderen voerden samen campagne om bestemming België in Rusland onder de aandacht te brengen. Profi.travel is een Russisch trade en travel platform waar lokale reisorganisaties informatie en webinars terugvinden over toeristische bestemmingen wereldwijd. Uniek aan platformen zoals Profi.travel is dat je ook touroperatoren kunt betrekken. Op hun beurt kunnen zij ‘packages’ aanbieden aan een breed netwerk van Russische reisorganisaties.

Samen met Profi.travel ontwikkelden we een projectwebsite die volledig rond Vlaanderen, Brussel en de Vlaamse Meesters draait. We zetten naast Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven, Mechelen en Brugge ook onze kust en Limburg extra in de kijker. Op de website kunnen reisorganisaties regelmatig nieuwe artikels lezen en webinars volgen. Na elk webinar legt de deelnemer een online test af over onze bestemming.

Van 14 juni tot en met 13 juli 2018 liep een promotiecampagne met onder andere banners en top-news artikels op Profi.travel zelf, e-mails en sociale media activiteiten. We zijn er in geslaagd om 4 touroperators uit Sint-Petersburg en 7 uit Moskou als partner aan ons te binden voor deze campagne. Dat is beduidend hoger dan de gemiddelde campagnes op dit platform. Russische reisorganisaties helpen onze bestemming in de kijker te zetten door informatie op hun site te plaatsen, banners te plaatsen, nieuwsbrieven uit te sturen naar hun contacten en een boekbaar aanbod naar Vlaanderen en Brussel uit te werken.

Meer dan 2 500 personen brachten een bezoek aan de Profi.travel projectwebsite. 1 300 deelnemers namen minstens aan minstens 1 webinar over onze bestemming deel.

Gemeenschappelijke campagne Toerisme Vlaanderen en Visit.Brussels

 

Vlaamse Meesters present op handelsmissie naar Sint-Petersburg

Antwerpen en Sint-Petersburg vieren dit jaar hun 60 jarige vriendschapsband als 'twin cities'. Het bezoek van de burgemeester van Antwerpen was een ideaal momentum om de culturele banden tussen beide steden in de kijker te zetten en Antwerpen en het aankomende barokfestival onder de aandacht te brengen bij cultuur- en reisminnende Russen.

Er waren twee hoogtepunten voor onze Vlaamse Meesters tijdens deze meerdaagse handelsmissie naar Rusland:

  • Op 26 april nodigde Toerisme Vlaanderen 12 belangrijke travel trade partners uit Sint-Petersburg uit. We lieten dit select Russisch gezelschap tijdens een culturele en gastronomische avond proeven van Antwerpen en het aankomend barok- en Vlaamse Meestersprogramma.
  • Op vrijdag 27 april organiseerden we samen met het Hermitagemuseum en Stad Antwerpen, en met de ondersteuning van het Consulaat-Generaal van België in Sint-Petersburg, een persconferentie voor de Russische media. Een dertigtal Russische journalisten woonden het prestigieuze evenement bij. De burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, de consul-generaal voor België, Hans Timbremont, Flemish Art kunstcurator van de Hermitage, Alexey Larionov, en een vertegenwoordiger van Toerisme Vlaanderen, Ekaterina Lenkova, namen alle vier het woord. Daarna volgde een gegidst bezoek langs kunstwerken van de Antwerp Masters in het Hermitage museum én een netwerkdrink.

Dit najaar krijgt Antwerpen een hele delegatie uit Sint-Petersburg over de vloer als tegenbezoek.

Vlaamse Meesters uitgebreid in de kijker in Ruslands’ grootste kunsttitel

Rusland zet verder in op de promotie van het Vlaamse Meesters programma met een uitgebreide reportage in The Art Newspaper Russia. De reportage is het resultaat van een overeenkomst met BRAFA, in samenwerking met Toerisme Brugge. De 12-pagina reportage in The Art Newspaper Russia besteedt tonnen aandacht aan de Vlaamse Meesters. De reportage bevat onder andere een overzicht van alle evenementen in Antwerpen én een vooruitblik naar het verdere Vlaamse Meesters programma in 2019 en 2020.

The Art Newspaper Russia maakt deel uit van één van de belangrijkste informatienetwerken binnen de kunstsector. Het lezerspubliek sluit dus volledig aan met doelpubliek waar Toerisme Vlaanderen op mikt: de culturele meerwaardezoeker. Het magazine komt 10 keer per jaar uit en heeft een oplage van 70 000 exemplaren. De Facebook pagina van Art Newspaper Russia heeft meer dan 90 000 volgers. Ook hun website behaalt maandelijks 120 000 unieke bezoekers en 240 000 paginaweergaven. Naast de printpublicatie komen er ook sociale mediaposts en banners op de website van Art Newspaper Russia om de Vlaamse Meesters en Triënnale Brugge te promoten bij het Russiche publiek.

The Art Newspaper RussiaThe Art Newspaper Russia

 

Bruegel in Moskou

vlaamse meesters in moskouDe Russische promotie voor het driejarige Vlaamse Meesters-programma is officieel gestart. Op 5 september opende de multimediatentoonstelling 'Bruegel - De Wereld op zijn kop'. Dankzij deze expositie en de bijhorende reclamecampagne komt het Russische publiek in contact met (de wereld van) Bruegel. De Russische pers reageerde alvast heel enthousiast op de tentoonstelling en werken rond Bruegel. Meer informatie over deze tentoonstelling en promotiecampagne. Bekijk het Russisch trailerfilmpje op Youtube.

 

 


Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op onze website.


Contact

Toerisme Vlaanderen
Grasmarkt 61
1000 Brussel
Tel: 02/504.04.38
pedro.waeghe@toerismevlaanderen.be
www.visitflanders.ru

AVIAREPS
Olympiyskiy prospect 14
Business Centre “Diamond Hall”
129090 Moscow, Russia
Phone : + 7 - 495 - 93 75 950
visitflanders@aviareps.com