Criteria en tips voor een toegankelijke infrastructuur en dienstverlening

Je wil je aanbod voor iedereen toegankelijk maken? Deze publicaties en websites geven concrete richtlijnen en tips.
blinde man in Gent

Jouw contactpersoon

Toegankelijkheid en bouwvergunning

Voor alle publieke domeinen en gebouwen in Vlaanderen wordt de toekenning van een bouwvergunning gekoppeld aan criteria voor toegankelijkheid. In de Stedenbouwkundige Verordening wordt hoofdzakelijk gelet op elementen die op plan afleesbaar zijn, zoals voldoende brede gangen en deuren, correcte overbrugging van niveauverschillen, voldoende circulatieruimte in verschillende publieke ruimtes. De richtlijnen van deze verordening zijn ook voor toeristische infrastructuur van toepassing.

Toegankelijkheid: afwerking

Toegankelijkheid heeft ook te maken met de afwerking: de inrichting van de ruimtes, de plaatsing van meubelen, materiaalkeuze, ... Daarom ontwikkelde Toerisme Vlaanderen een praktisch handboek met richtlijnen om de toegankelijkheid van je onderneming te verhogen. Elke infofiche bespreekt één bepaald onderdeel van het gebouw, zoals het onthaal, het restaurant, het sanitair, … Verhelderende foto’s en tekeningen zorgen ervoor dat deze informatie nuttig is voor bouwheer, architect, aannemer en andere bouwpartners. Deze criteria gaan dus verder dan de vereisten van de Stedenbouwkundige Verordening. Indien je een subsidie krijgt van Toerisme Vlaanderen voor infrastructuurwerken, moeten deze criteria meegenomen worden.

Belangrijke aftoetsingsmaten en aandachtspunten

Je vindt hier in een oogopslag enkele belangrijke maten en aandachtspunten voor een toegankelijke site. Het volledige overzicht vind je in de brochures ‘'Toeristische infrastructuur toegankelijk voor iedereen’ en ‘Maak je toeristische trekpleister voor iedereen de moeite waard’.

Circulatieruimte, doorgangen en niveauverschillen

  • Deuren en doorgangen overal minstens 85 cm breed.
  • Deuren: 50 cm opstelruimte aan de zijde van de klink.
  • Helling 5 tot maximum 10%, afhankelijk van de lengte van het hellend vlak.
  • Circulatieruimte: vrije draaicirkel van 150 cm diameter.
  • Lift minstens 110 cm breed, 140 cm diep.
  • Niveauverschillen van 2 tot 18 cm overbruggen met een helling. Meer dan 18cm: overbrugging door een lift en/of een helling, al dan niet in combinatie met een trap.

Sanitair

  • Toilet: Opstelruimte naast een toilet of douchezit: 90 cm, voor een toilet: 120 cm. Steunbeugels naast het toilet. 
  • Inrijdbare douche: drempel maximum 2 cm, douchezitje met steunbeugel of doucherolstoel met armleuningen. Opstelruimte naast een douchezitje: 90 cm en voor douchezitje: 120 cm.
  • Onderrijdbare wastafel: vrije hoogte 70 cm, diepte 40 cm en breedte 90 cm.

Meubilair

  • Onderrijdbare tafel: vrije hoogte 70 cm, breedte 90 cm, diepte minstens 60 cm,
  • Bed: de bovenkant bevindt zich op een hoogte van 46 cm tot 54 cm.

Aandachtspunten voor mensen met een visuele beperking

  • Geleidelijnen van de inkom naar de verschillende faciliteiten
  • Markering van niveauverschillen
  • Voldoende en gelijkmatige verlichting
  • Kleurcontrasten tussen muren, deuren, vloeren, bedieningsknoppen
  • Lift: voelbare en hoorbare aanduiding van de verdiepingen
  • Restaurant: een leesbaar menu in grootletterschrift en/of braille, bediening aan tafel
  • Musea en attracties: een beleving die verschillende zintuigen aanspreekt, audiogidsen, voelmaquettes …
  • Menukaart in braille of grootletterschrift en/of op de website in een leesbaar formaat
  • Kamernummers in reliëf en/of braille
  • Markeringen van trappen, glazen deuren, …

Aandachtspunten voor mensen met een auditieve beperking

  • Visueel uitgewerkte info en beleving, uitgeschreven tekst van een audiogids, ondertiteling bij video’s
  • Universele pictogrammen en alarm met visueel signaal
  • Voorzie een ringleiding, een schrijf- of gebarentolk op aanvraag
  • Trilkussen en trilwekker
  • Naast een geluidsalarm ook een visueel brandalarm
  • Snelle wifi (goed aangeduid paswoord) voor gemakkelijk gebruik van smartphone

Aandachtspunten voor mensen met allergieën, autisme, een verstandelijke beperking, …

  • Een stappenplan om bezoek voor te bereiden  
  • Aanwezigheid van stille, prikkelarme ruimtes
  • Eenvoudige taalgebruik
  • Dieetmogelijkheden in restaurant