#toerismehelpt: inspirerende initiatieven

Tentoonstellingen virtueel aanbieden, een hotel ombouwen tot opvangcentrum, of een cultuurcafé omtoveren tot supermarkt. Heel wat toeristische ondernemers gaan creatief aan de slag in deze coronatijden. Met #toerismehelpt verzamelen we tijdens de coronacrisis originele initiatieven van toeristische ondernemers.

Benieuwd naar meer initiatieven? Wij vullen onderstaande webpagina’s wekelijks aan met de meest hartverwarmende initiatieven: 

inspirerende initiatieven

Hoe pak jij het aan? Ken je nog inspirerende voorbeelden? Heb je tips voor jouw collega's in de toeristische sector?


Laat het ons weten via Facebook of LinkedIn!

uitgelicht

 

ICC opent deuren voor daklozen

Vanaf 16 november kunnen daklozen voor dag- en avondopvang terecht in het Congrescentrum ICC in Gent. Hier zijn ze iedere weekdag welkom voor een lekkere tas soep, een warme maaltijd en een deugddoende douche. Er kunnen zelfs wasjes worden gedraaid. Voor het ICC, konden daklozen terecht in de inloopcentra in de Pannestraat en de oude Houtlei. Maar door de huidige coronamaatregelen was er nood aan een grotere locatie om de opvang coronaproof te laten verlopen. Een mooi gebaar van het congrescentrum.

 

Bruegel komt opnieuw tot leven  

Goed nieuws voor kunstliefhebbers: de meesterwerken van Bruegel komen opnieuw tot leven via een openluchttentoonstelling. In het centrum van Damme komen binnenkort namelijk panelen te hangen met schilderijen die via ‘Augmented Reality’ tot leven zullen komen. Door een QR-code te scannen, beginnen de figuren te bewegen en delen ze verschillende kunsthistorische weetjes met de bezoekers. De organisatoren hopen begin maart op te starten. Wij zijn alvast enthousiast over dit coronaveilig initiatief! 

Lokale verenigingen krijgen steun

De coronamaatregelen treffen zowat alles en iedereen. En dus ook lokale fanfares, toneelgezelschappen en sport-en jeugdbewegingen. Om mekaar te helpen in deze moeilijke tijden, bedachten vier horecazaken uit Beerse en Merksplas en hun drankenhandel ’t Klaverblad een concept waarbij alle partijen toch nog een centje kunnen bijverdienen. Het idee is vrij simpel: de horecazaken en de drankenhandel verkopen menu’s en drank met kortingen aan de verenigingen. Vervolgens kunnen de verenigingen hun aankopen doorverkopen aan hun leden aan de normale prijs. Een mooie samenwerking waar iedereen beter van wordt.

 

Op avontuur in coronatijden 

Eind augustus trokken 10 jongeren tussen 16 en 18 jaar van Denderleeuw naar Herentals op kamp. Voor velen van hen was dat een eerste kampervaring. De jongeren groeiden sterk naar mekaar toe en kijken alvast uit naar het volgende kamp. Het project, genaamd #ontdekkingtroef-project Camping Quarantaine, kreeg de steun van Iedereen Verdient Vakantie en heeft als doel om mensen het vakantiegevoel te laten ervaren waar ze dit het minst verwachten.