#toerismehelpt: inspirerende initiatieven

Tentoonstellingen virtueel aanbieden, een hotel ombouwen tot opvangcentrum, of een cultuurcafé omtoveren tot supermarkt. Heel wat toeristische ondernemers gaan creatief aan de slag in deze coronatijden. Met #toerismehelpt verzamelen we tijdens de coronacrisis originele initiatieven van toeristische ondernemers.

Hoe pak jij het aan?
Ken je nog inspirerende voorbeelden?
Heb je tips voor jouw collega's in de toeristische sector?

Laat het ons weten via Facebook of LinkedIn!

Enkele inspirerende initiatieven:

HORECA


Antwerpse hotels lanceren boekingsplatform We Love Antwerp

We love AntwerpOm de heropstart van Antwerpse hotels te stimuleren, lanceert Antwerp Hotel Association in samenwerking met Antwerp Convention Bureau en Visit Antwerp een nieuw initiatief: We Love Antwerp. Het online boekingsplatform moet toekomstige gasten stimuleren om rechtstreeks bij de hotels te boeken. Dat is goedkoper voor zowel de toeristen als de hotels zelf. Daarnaast kunnen tickets aangekocht worden voor toeristische attracties en kunnen toeristen een restaurant of taxi reserveren.


Federatie van Belgische cafés lanceert Helpy Hour

Bier inschenkenDe federatie van Belgische cafés komt met een initiatief om de horeca te steunen: Helpy Hour. Wie twee drankjes betaalt, krijgt er één. Het omgekeerde principe van ‘Happy Hour’ dus. De federatie overtuigt op deze manier mensen om de horeca een financieel duwtje in de rug te geven.


Kustcampings in actie 

KustcampingsDe kampeersector mag terug heropenen en is er meer dan klaar voor om gasten weer gastvrij en veilig te ontvangen. Om dat aan te tonen, sloegen vijf kustcampings de handen in elkaar met Westtoer en Recread en maakten ze een leuk filmpje om de campings aan zee te promoten. 


Wijnhandel schenkt 1 000 flessen rosé aan horeca 

Wijnhandel Van Den BosscheOm haar horecaklanten een hart onder de riem te steken en om de 120ste verjaardag van haar zaak te vieren, zette wijnhandel Van Den Bossche uit Maldegem de actie ‘Samen Sterker’ op. De wijnhandel schenkt maar liefst 1 000 flessen rosé weg aan haar klanten. Op deze manier kan de lokale horeca een gratis fles meegeven aan mensen die een waardebon kopen of een gerecht bestellen. Zo willen ze consumenten te motiveren om de lokale horeca te steunen.


Vakantiewoning investeert in zorgsector en steunt lokale economie 

Villa Vigor steunt zorgpersoneelCarine Drijkoningen van vakantiewoning Villa Vigor in Peer besloot het budget dat de provincie Limburg terugbetaalt voor promotie in de Limburggids te herinvesteren in de zorg. Ze kocht 35 verzorgingspakketten bij een plaatselijke schoonheidsspecialiste en voegde er een bon bij voor een gratis verblijf in haar viersterrenvakantiewoning. Daarmee draagt ze niet alleen zorgverleners een warm hart toe, maar geeft ze ook een boost aan de lokale economie. 


Koffiezaak wordt exporuimte

Mi KaazaBij Mi KaaZa, een koffiezaak en kaas-en delicatessenwinkel in Wevelgem, maken de uitbaters van een nood een deugd. Nu hun horecagedeelte in het stationsgebouw gesloten is, richtten ze er een expo in met lokale kunst. De uitbaters sloegen daarvoor de handen in elkaar met kunstencollectief Support Your Locals (SYL), dat zijn expo noodgedwongen moest afgelasten. Op deze manier kan het kunstencollectief toch zijn werken tonen aan de wachtende klanten van de winkel. 


B&B biedt gratis kamers aan zorgsector

Toerisme Oost-Vlaanderen bundelt alle inspirerende initiatieven uit de regio

B&B Bloonwinning biedt gratis twee kamers aan voor mensen die in de zorgsector werken en die door het virus niet naar huis kunnen of bang zijn om iemand te besmetten. Ook voor zij die even willen bijslapen is het een ideale plaats. Naar aanleiding van hun oproep op Facebook, heeft ook Het Hemelsveld in Alken hun kamer gratis ter beschikking gesteld. Onder het motto ‘samen staan we sterk’ dragen ze zo hun steentje bij.


B&B organiseert lokaal post-coronafeest voor zorgverleners

B&B organiseert lokaal post-coronafeest voor zorgverleners

Sophie en Davy Verbeke van B&B Hippo-Droom en de Koninklijke Loge in Hoeilaart starten een crowdfundingcampagne om geld op te halen voor een post-coronafeest. Ze willen hiermee de zorgverleners een hart onder de riem steken en iets geven om naar uit te kijken. Zelf bieden ze de locatie aan, maar er is natuurlijk ook muziek, catering en personeel nodig. Op die manier willen ze ook de lokale ondernemers steunen. 


Chefscollectief Café Paté verwent zorgpersoneel 

Chefscollectief Café Paté verwent zorgpersoneel

Bij het Kortrijks chefscollectief Café Paté stromen gastvrijheid en lekker eten en drinken serveren door de aderen. Daarom slaan ze de handen in elkaar om vanuit hun kot culinaire verwenpakketten te voorzien voor het zorgpersoneel van AZ Groeninge. Wie het initiatief wil steunen, kan op hun site 10 euro doneren. Daar gooit Café Paté nog eens 5 euro bovenop om de volledige kost te dekken. 


#horecacomeback: online platform om HoReCa te steunen

#horecacomback steunt HoReCa met online platformMet de verplichte sluiting van horecazaken gingen de deuren van bars, cafés, brasseries en restaurants dicht. Belgische brouwers, verschillende frisdrankgiganten en andere sterke bedrijven brachten een samenwerking tot stand om de Belgische horeca een hart onder de riem te steken. Zo lanceerden ze het online platform www.horecacomeback.be, waar iedereen waardebonnen kan aankopen bij de aangesloten horecazaken.  


B&B biedt geïsoleerde vergader- en thuiswerkruimtes aan 

B&B biedt geïsoleerde vergaderruimtes aan“Geen logerende gasten meer? Dan vormen we onze kamers om tot geïsoleerde Covid-19 safe residenties”, dachten ze bij B&B Baron’s House. De beschikbare kamers doen nu dienst als vergader- en thuiswerkruimtes, elk met eigen ingang, parkeerplaats en privé terras.


#feedthenurses: Jonge chefs koken lokaal voor zorgsector 

Jonge chefs koken lokaal voor zorgsectorDat de horeca tijdelijk haar deuren sluit, weet iedereen. Maar dat enkele jonge chefs zich inzetten voor de zorgsector, is misschien nog niet algemeen bekend. Op vrijwillige basis maken de jonge koks gerechten klaar met producten die ze krijgen van lokale boeren, producenten of grotere ketens. Onder het motto #feedthenurses bezorgen ze zo elke dag verse maaltijden aan de ziekenhuizen uit hun buurt.   


Hostels fungeren als brug tussen thuis en ziekenhuis

Hostels fungeren als brug tussen thuis en ziekenhuisNu de Vlaamse Jeugdherbergen verplicht gesloten zijn, willen ze hun capaciteit op een andere manier nuttig besteden. Zo bieden onder andere Hostel De Blauwput & Jeugdherberg Bed Muzet een opvangplek ‘tussen thuis en ziekenhuis’. Enerzijds voor patiënten die niet langer thuis kunnen blijven, maar ook niet ziek genoeg zijn om in het ziekenhuis te verblijven. Anderzijds voor patiënten die nog niet voldoende zijn hersteld om opnieuw naar huis te gaan.


 Brugs driesterrenhotel vangt daklozen op

 Hotel 't Putje vangt daklozen opDe toeristen blijven weg, dus ging Brugs driesterrenhotel 't Putje op zoek naar een andere bestemming voor haar kamers. Het hotel stelt tijdens de coronacrisis haar deuren open voor daklozen en biedt hen een luxueuzere overnachting dan ze doorgaans gewend zijn.


Gentse horeca solidair met Argentijnse toeristen

#toerismehelpt: Gentse horeca solidair met Argentijnse toeristen

Hoe zorg je ervoor dat 40 Argentijnse studenten, gestrand op een motorhome-parking in Gentbrugge, zich welkom voelen in je stad? Door hen een solidaire pint aan te bieden, moet de Gentse horeca gedacht hebben. De uitbaters van de Gentse handels- en horecazaken Caves St Amand, Pils 13, L'Arogante, Beiruti en Keizershof verblijdden de 'quarantaine-Argentijnen' met een specialiteit van het huis. 


 

TOERISTISCHE ATTRACTIES EN MUSEA


Art in Flanders voorziet online vergaderingen van culturele toets

Art in FlandersArt in Flanders biedt een alternatief om online vergaderen leuker te maken. Op www.vergadermetkunst.be staan ondertussen 52 schilderijen uit collecties van Vlaamse musea die als achtergrond bij een virtuele vergadering gebruikt kunnen worden. Met de actie #vergadermetkunst zet Art in Flanders de Vlaamse musea en hun schilderijen in de kijker. 


Oorlogsveteraan wandelt voor redding museum

Oorlogsveteraan zamelt geld in voor Talbot HouseGeorge Sutherland, een 98-jarige Poperingse Schot, wandelde van Lijssenthoek Military Cemetry, waar hij ooit werkte, naar het museum Talbot House. Talbot House werd tijdens WOI gebruikt door soldaten om even te ontspannen tussen alle veldslagen door. Daarna werd de club omgevormd tot een levend museum met overnachtingsmogelijkheid. Door de coronacrisis zag het museum haar inkomsten, gebaseerd op toegangstickets en overnachtingen, volledig wegvallen. Met zijn wandeling zamelde oorlogsveteraan George bijna 100 000 euro in.


Bloei reuzenaronskelk in livestream vanuit Plantentuin Meise

Plantentuin MeiseDe reuzenaronskelk in de Plantentuin van Meise staat op het punt om te bloeien. En dat is uitzonderlijk, want sinds 2008 is dit nog maar de tiende keer dat de bloem in bloei zal staan. Bovendien bloeit deze grootste bloem ter wereld ook maar 72u. De voorbije jaren trok dit fenomeen duizenden bezoekers. Doordat het Plantenpaleis gesloten is voor publiek, besloot de Plantentuin om de bloei uit te zenden via een livestream


Bakkerijmuseum Veurne zet online werking op poten 

Bakkerijmuseum VeurneHet Bakkerijmuseum Veurne zet zijn werking gewoon online verder. Op die manier proberen de medewerkers van het museum mensen ook tijdens deze periode te informeren en inspireren. Informeren doen ze aan de hand van online expo’s, filmpjes en lectuur over de bakkersstiel. Als inspiratie delen ze lekkere recepten, knutselideetjes en organiseren ze online workshops. 


Hooge Crater Museum laat kinderen virtueel gidsen over WOI

 Hooge Crater Museum laat kinderen gidsen over WOI

Een virtueel museumbezoek is vaak gericht naar volwassenen. Daar vond het Hooge Crater Museum een oplossing voor: de kinderen van de eigenaars zijn nu de gids. In korte filmpjes op hun Facebookpagina geven zij meer uitleg over verschillende onderdelen van het museum. Geschiedenis op een leuke en begrijpbare manier uitgelegd, voor en door kinderen.


M Leuven is digitaal te beleven

M Leuven is digitaal te belevenHet Leuvense museum M doet er alles aan om mensen het museum thuis te laten beleven. In hun podcast ‘Klinkt als kunst’ laten ze luisteraars een kunstwerk beluisteren. Aan de hand van 360°-video’s is het ook mogelijk om een virtueel bezoek te brengen aan huidige (en oude) tentoonstellingen. Ze vergeten ook de kinderen niet. Iedere week plaatsen ze een nieuw kunstblaadje op de site, waarin kinderen boven 8 jaar aan de hand van opdrachten een kunstwerk leren kennen.


MIMA Museum zet crowdfundingactie op en toont zich solidair

MIMA Museum

 

Het Brusselse MIMA Museum zette een crowdfundingactie op om het voortbestaan van het museum te garanderen. In ruil voor hun bijdrage, ontvingen mensen een toegangsticket om later weer het museum te bezoeken. De campagne was een succes, waardoor het doel van € 15 000 tijdig werd behaald. Ze besloten de helft van al het extra ingezamelde geld aan het Sint-Pieterziekenhuis te doneren. 


Personeel stedelijk museum en infokantoor Aalst belt eenzamen op

Personeel stedelijk museum en infokantoor Aalst belt eenzamen en senioren op In normale tijden krijgen zowel het Stedelijk Museum 't Gasthuys als het toeristisch informatiekantoor van Visit Aalst heel wat bezoekers over de vloer. Maar de onthaalmedewerkers hebben nu een nieuwe functie gekregen. Ze bellen dagelijks ouderen en eenzamen op, om na te gaan hoe het met hen gesteld is en of ze hulp kunnen gebruiken.


Stay At Home Museum brengt Vlaamse Meesters naar huiskamer

Stay At Home Museum brengt Vlaamse Meesters naar huiskamer

Het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in Gent moest enkele weken geleden net als alle andere musea de deuren sluiten door de coronamaatregelen. Om de duizenden kunstliefhebbers van over de hele wereld niet in de kou te laten staan, slaan het MSK en Toerisme Vlaanderen de handen in mekaar. ‘Stay At Home Museum’ brengt de unieke tentoonstelling rond Van Eyck virtueel naar de huiskamer van de mensen


Hof van Busleyden breidt online aanbod uit

Hof van Busleyden breidt aanbod uit in coronatijden

 Dat bezoekers ook gewoon zelf een museum in huis kunnen halen, bewijst het Hof van Busleyden. Het Mechelse stadsmuseum breidt haar online aanbod uit en maakt het gratis toegankelijk. Door digitale content aan te bieden laat het Hof van Busleyden haar bezoekers niet alleen ontspannen maar ook bijleren. 


Zoo van Antwerpen voert renovaties uit

#toerismehelpt: Zoo van Antwerpen voert renovaties uit

Ook zonder bezoekers blijft ZOO Antwerpen draaien. De Antwerpse dierentuin maakt van de gelegenheid gebruik om enkele noodzakelijke renovaties (heraanleg wandelpaden, vernieuwing gebouwen, ...) uit te voeren. Intussen blijven de medewerkers in beurtrollen de dieren verzorgen, en daar kunnen ook de bezoekers virtueel van genieten.


 

GIDSENORGANISATIES


Leuven Leisure biedt unieke thuisbeleving aan 

Beer HopHet bedrijf Leuven Leisure werkt sinds het begin van de crisis samen met de bierkenners van Beer Hop en lokale handelszaken om mensen unieke thuisbelevingen aan te bieden. Zo stelden ze #Blijfinuwkot-bierpakketten en #Blijfinuwbubbel-wijn- en chocoladepakketten samen en organiseren ze elke twee weken een online beer tasting met experimentele bieren. Omdat de acties zo enthousiast onthaald werden, hebben ze besloten om ze nog iets langer te laten doorlopen.


Stadsgids voorziet tours vanaf 2 personen

Stadsgids AntwerpenStadsgids Carolien Krijnen ziet zichzelf niet de virtuele tour opgaan, daarvoor houdt ze teveel van live interactie met haar klanten. Maar ze vond wel een andere manier om met de nieuwe maatregelen om te gaan. Daar waar ze tot nu toe enkel wandelingen organiseerde voor groepen vanaf 15 personen, zal ze, wanneer toegelaten, rondleidingen geven aan groepen vanaf 2 personen.


Lots of Leuven gidst virtueel

Lots of LeuvenLots of Leuven, een onafhankelijke groep gidsen, organiseert zijn 3*3-rondleidingen nu virtueel. Voor de coronamaatregelen konden geïnteresseerden iedere derde zondag van de maand voor drie euro een rondleiding volgen in de stad. Aangezien dat momenteel niet kan, voorzien ze een virtueel alternatief op hetzelfde moment en aan dezelfde prijs. 


Organisatoren biertours lanceren online tastings 

Online tasting met Antwerpse brouwerijen

In plaats van op stap te gaan met groepen voor een bierwandeling, organiseert Taste the City Belgium online bierproeverijen. Na een online inschrijving krijgen deelnemers een pakket opgestuurd met de biertjes die geproefd zullen worden. Aangezien de tours normaal gezien in Antwerpen doorgaan, brengen ze vooral lokale Antwerpse brouwerijen, zoals Brouwerij Cabardouche, onder de aandacht.

 


Gentse gidsenvereniging maakt en verkoopt thematische zoektochten

Gentse gidsenvereniging maakt en verkoopt thematische zoekopdrachten

Al is de leuze ‘blijf in uw kot’, toch is het ook belangrijk om regelmatig te bewegen. Om de korte wandelingen van de Gentenaars aangenamer te maken, besliste gidsenvereniging Gandante om zoektochten te organiseren. Deze zijn geschikt voor één of twee personen en zijn onderverdeeld in vier thema’s: Van Eyck, Portus Ganda, het Patershol en historisch Gent. 


Antwerpse stadsgids maakt podcast voor tijdens het joggen

Antwerpse stadsgids maakt podcast voor tijdens het joggen Antwerpse stadsgids maakt podcast voor tijdens het joggenAntwerpenaar Wim Van Hauteghem noemt zichzelf de lopende stadsgids van Antwerpen. Normaal gezien organiseert hij looptours waarbij hij de mooiste plekjes van de stad toont, maar door de coronacrisis moest hij die annuleren. Daar vond hij een oplossing voor: wie wil, kan tijdens het joggen zijn tour nu ook beluisteren via een podcast.


 

STEDEN EN PROVINCIES


 

Toerisme Rupelstreek lanceert brochure met zomertips voor kinderen

Toerisme RupelstreekEen zomervakantie in eigen streek, ook dat kan meer dan de moeite zijn. Toerisme Rupelstreek ontwierp daarvoor een digitale brochure met tien leuke activiteiten voor kinderen in de Rupelstreek. Zo ontdekken ze de streek en haar troeven al fietsend of wandelend. Ook jeugdverenigingen kunnen van de brochure gebruik maken.


Toerisme Vlaams-Brabant steunt toerisme met beleefbon ‘Zomeren in Vlaams-Brabant’

Toerisme Vlaams-BrabantToerisme Vlaams-Brabant investeert ruim een miljoen euro in het herstel van de toeristische sector in de provincie. Centraal staat de zogenaamde beleefbon ‘Zomeren in Vlaams-Brabant’. Alle deelnemende logies in de provincie ontvangen in functie van het aantal kamers een aantal beleefbonnen van 10 euro. Die zijn bedoeld voor hun klanten die de bon kunnen gebruiken om attracties en belevenissen in de buurt te boeken. Ook organisaties die zich toeleggen  op de zorg en/of het werken met kansengroepen krijgen zo’n bonnen ter beschikking.


Stad Menen organiseert activiteiten tijdens zomerprogramma

Stad MenenDe inwoners hun eigen stad laten (her)ontdekken. Dat is het doel van ‘Boulevard Solar’, een zomerprogramma met 20 doorlopende initiatieven en 40 activiteiten die tijdens de zomer in Menen, Lauwe en Rekkem plaatsvinden. Het programma bestaat uit laagdrempelige culturele, sportieve, literaire en vaak participatieve activiteiten. Op deze manier biedt de stad een leidraad om vakantie in eigen land te vieren.


Gemeente Rotselaar organiseert kunsttochten

Gemeente RotselaarOmdat diverse klassieke kunstroutes en exposities afgeschaft zijn, organiseert gemeente Rotselaar nu gratis kunsttochten. Op die wandel- of fietstochten bezoeken de deelnemers de werkplaatsen van een aantal kunstenaars in Groot-Rotselaar terwijl ze genieten ze van de Hagelandse natuur. Er nemen meer dan vijftig kunstenaars deel op ongeveer veertig locaties.


Gemeente Sint-Pieters-Leeuw steunt lokale horeca met vergaderbon

Verzamel na in onze Leeuwse horecaHet gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw wil de lokale horeca steunen door aan elke vereniging in de gemeente een waardebon van 100 euro te schenken. Met deze bon kunnen de verenigingen vergaderen in een plaatselijke horecazaak. Het is een win-win voor beide partijen. De verenigingen vergaderen in een aangenaam kader en de horecazaken verdienen aan de consumpties.


Stad Geraardsbergen organiseert ‘staycation’-wedstrijd

GeraardsbergenMet de wedstrijd 'Vind ons manneken' schenkt toerisme Geraardsbergen drie waardebonnen van 100 euro weg voor een overnachting naar keuze in de Oudenbergstad. Op die manier willen ze mensen aanmoedigen om de stad te bezoeken en de streek te ontdekken.


Stad Mechelen staat middenstand en horeca bij

Mechelen

Stad Mechelen ondersteunt de middenstand door ieder Mechels gezin een bon van 20 euro te geven. Daarmee kan een gezin aankopen vanaf 40 euro kan betalen bij Mechelse handelaars. Ook de horeca kan op steun rekenen: de stad koopt duizend overnachtingen op. Wie een verblijf van twee nachten in Mechelen boekt, krijgt er daardoor gratis een derde nacht bij. Het zijn enkele van de acties die de stad onderneemt met een sociaal-economisch herstelplan na corona.


Bits of Bruges houdt toeristen hongerig 

Bits of BrugesHet einde van de volledige lockdown is nog niet voor morgen, maar Brugge laat reizigers niet op hun honger zitten. Onder de noemer Bits of Bruges verzamelt de stad alle initiatieven waarmee Brugge op afstand te beleven valt, gaande van films, muziek en podcasts tot virtuele rondleidingen. Met deze campagne wil Brugge de stad levendig houden in de gedachten van potentiële bezoekers.


Ronse toont de stad vanuit de lucht

Virtueel RonseNa de virtuele museumbezoeken is ook een virtueel stadsbezoek mogelijk. En niet zomaar een stadsbezoek, nee, eentje waarbij je vertrekt vanuit de lucht. Stad Ronse toont de  bezienswaardigheden niet op een kaart, maar op een prachtige luchtfoto. Zo laten ze geïnteresseerden door de Art Deco-wijk wandelen, het bijzondere verhaal van het stationsgebouw lezen en het interieur van de basiliek bekijken.


Toerisme Vlaams-Brabant zendt bloesems live uit

Toerisme Vlaams-Brabant zend bloesems Hageland live uit

De bloesems in het Hageland zijn momenteel op hun mooist. Om iedereen van dit prachtige natuurverschijnsel te laten genieten, kwam Toerisme Vlaams-Brabant met een idee: de bloemenfluisteraar. Via camera’s die letterlijk in de boomgaarden staan, tonen ze live hoe de bloesems stilletjes aan vruchten worden. 

 

Toerisme Oost-Vlaanderen bundelt inspirerende initiatieven uit de regio

Toerisme Oost-Vlaanderen bundelt inspirerende initiatieven uit de regioGeïnspireerd door #toerismehelpt verzamelt Toerisme Oost-Vlaanderen inspirerende initiatieven uit de provincie op haar sectorwebsite. Niet alleen de horeca en musea komen met leuke initiatieven, ook siertelers, brouwerijen en organisatoren van teambuildings zitten niet stil. Een ‘overlevingspakket’ met bier en cider, een virtuele teambuilding, ezels trainen… Het is slechts een greep uit de toffe projecten in Oost-Vlaanderen. 



OVERIGE


 

Festivaltentverhuurder opent B&B met glamping-tenten

B&B Het zwart schaapWilfried Baeten van Black Sheep Productions ontwerpt en verhuurt tenten en zeilconstructies voor festivals. Aangezien de festivals deze zomer niet doorgaan, gooide hij het roer om. In plaats van verwondering te scheppen met functionele accommodatie voor Tomorrowland en andere volksfeestjes, heeft hij in Pelt een heuse B&B met glamping-tenten gebouwd. Gasten verblijven bij B&B Het zwart schaap in functionele luxekamers om van daaruit Limburg te verkennen.


Pedale Locale steunt lokale ondernemers met fietstochten in combinatie met proeverijen

Pedale localePedale locale organiseert culinaire fietstochten en dat doen ze nu met extra aandacht voor lokale producenten en streekproducten. Op deze manier willen ze de lokale economie een hart onder de riem steken. Bovendien trekken ze nog meer richting ‘den buiten’ omdat afstand houden daar net iets gemakkelijker is.


Foodtruck Wafflelicious serveert wafels in eigen voortuin

Wafflelicious foodtruckTommy en Sandra van Donderen schuimen met hun foodtruck ‘Wafflelicious & More’ normaal gezien heel wat feestjes en evenementen af. Omdat het grootste deel van hun boekingen werd afgelast, bedachten ze een oplossing om toch wafels te kunnen serveren. Ze parkeerden hun foodtruck in eigen voortuin en verwennen hun bezoekers nu van daaruit met hun lekkernijen. 


Samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0 lanceert mobiele applicatie

YouFlanders appHet samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0 herlanceerde op 5 juni het toeristisch seizoen. Na weken ‘blijf in uw kot’ is het nu eindelijk tijd voor ‘kom uit uw kot’. Uiteraard met volksgezondheid en veiligheid voorop, en in lijn met de instructies van de Nationale Veiligheidsraad. Daarom pakken we uit met een online applicatie om Vlaanderen te ontdekken: ‘YouFlanders’. Bezoekers vinden er het toeristische aanbod terug, ze kunnen de veiligheidsmaatregelen op die plekken nagaan én meteen zien hoe druk of rustig het er al dan niet is.


Centrum voor jeugdwerk biedt gratis hygiënepakketten aan

AmbrassadeDe Ambrassade (het centrum voor jeugdwerk) en Colruyt zetten een samenwerking op waarbij ze gratis tienduizend hygiënepakketten voorzien voor jeugdwerkers en – verblijven. Ieder pakket bevat voldoende materiaal voor vijftig personen, gedurende tien dagen. Op deze manier willen ze het vele voorbereidingswerk van tienduizenden vrijwilligers en jeugdwerkers verlichten. Alle pakketten zijn ondertussen de deur uit, maar er wordt gekeken om nieuwe pakketten aan te bieden. 


Bierolade promoot Vlaamse troeven met virtuele tastings

BieroladeHet concept Bierolade biedt virtuele bier & chocolade tastings in de vijf Vlaamse provincies en Brussel. Tijdens zo’n tasting worden een aantal streekbieren uit de provincie of het gewest voorgesteld die perfect matchen met pralines van een lokale, artisanale chocolatier. Bovendien onthult Bierolade niet alleen de culinaire troeven van de provincie, maar wordt er ook een link gelegd naar verborgen toeristische trekpleisters die verbonden zijn met de Belgische bier- en chocolade cultuur. 


Kunstenaar bouwt mini-museum in vrachtwagen 

The Battery ChannelKunstenaar Koen Vanmechelen haalt zijn kunstwerken uit zijn kot en lanceert ‘The Battery Channel’, een audiovisueel platform waarmee hij - ook in lockdown - de verbinding met de wereld blijft aangaan. De kunstenaar bouwde zijn vrachtwagen om tot een mini-museum: een wisselende kunstinstallatie op de parking van LABIOMISTA in Genk, waar voorbijgangers elke week een nieuw kunstwerk kunnen bezichtigen.


Staycation Squad creëert hotelgevoel aan huis

Staycation SquadMet het initiatief Staycation Squad biedt evenementenbureau KonseptS een volledige hotelservice aan in het huis van de klant. Zo kunnen gezinnen, wier vakantie in het water liep door de coronacrisis, genieten van een vakantie in eigen huis. Staycation Squad zet bijvoorbeeld het ontbijt klaar in de woning, ruimt het feestje van een nachtje eerder op en organiseert een uitstapje. 


Wijksafari als alternatieve vakantie

Wijksafari als alternatieve vakantie

De paasvakantie is traditioneel dé vakantie waar heel wat mensen naar uitkijken. Om deze uitzonderlijke paasvakantie toch wat uitdagend te maken voor vakantiegangers lanceert Iedereen Verdient Vakantie samen met Riebedebie #ontdekkingtroef in een miniversie. Na de bekende berenjacht is er nu de wijksafari: kinderen worden uitgenodigd om dierentekeningen in te kleuren en op te hangen aan het venster.


Tour & Taxis zet deuren open voor verzorging daklozen

Tour & Taxis zet deuren open voor verzorging daklozenOok congres- en eventlocaties kunnen een rol van betekenis spelen in tijden waarin alle bijeenkomsten geschrapt zijn. Zo stelt Tour & Taxis haar expositieruimtes aan de Havenlaan open als opvangcentrum voor personen die op straat leven en symptomen van corona vertonen. Hulporganisatie Artsen Zonder Grenzen zorgt er voor minstens 150 bedden tot eind april.


De Ronde van Vlaanderen in een ander jasje

De Ronde van Vlaanderen gaat toch door, in een ander jasje weliswaar

 

In deze coronatijden worden alle evenementen waar ook ter wereld uitgesteld of geannuleerd. Dat is ook het geval voor de voorjaarsklassiekers, waaronder de Ronde van Vlaanderen. Een moment waar koersliefhebbers uit binnen en buitenland naar uitkijken. Daarom bezorgen Toerisme Vlaanderen en  Flanders Classics de koersfanaten toch een virtuele Ronde van Vlaanderen.