#toerismehelpt: steden en provincies

Met #toerismehelpt verzamelen we tijdens de coronacrisis originele initiatieven van toeristische ondernemers. Hieronder vind je een overzicht terug van hartverwarmende initiatieven van steden en provincies.

inspirerende initiatieven

Hoe pak jij het aan? Ken je nog inspirerende voorbeelden? Heb je tips voor jouw collega's in de toeristische sector?


Laat het ons weten via Facebook of LinkedIn!

Geschenkmand steunt lokale handelaars

Met ‘Heerlijk Oud-Turnhout’ steekt toerisme Oud-Turnhout vzw de lokale handelaars een hart onder de riem. Mensen die zoeken naar een origineel relatie-of eindejaarsgeschenk, kunnen een geschenkmand bestellen. In totaal zijn er vier geschenkmanden, ieder gevuld met lokale lekkernijen, duurzame producten en toeristische informatie. 


Bepaal je menu met digitale roulette  

Het gemeentebestuur van Zonhoven promoot de lokale horeca op een wel heel originele manier. Via een samenwerking met het digitaal platform “Wat eten we vandaag?” helpt de gemeente mensen te kiezen tussen alle lokale afhaalmogelijkheden. Door digitaal te draaien aan een rad, wordt  een willekeurige eetgelegenheid aangeraden. Een prettige manier om andere adresjes te ontdekken. 


Fotozoektocht met het hele gezin 

Toerisme Deinze maakt wandelen met het gezin net dat tikkeltje leuker door het te koppelen aan een fotozoektocht. Tijdens een wandeltocht van ongeveer 9 kilometer komen wandelaarsverschillende foto’s tegen. De bedoeling is dat ze noteren wat ze zien  en bij aankomst thuis de woordzoeker invullen. Wie het invulformulier vervolgens indient, maakt kans op een mooie prijs. De moeite waard! 


Promotie van onbekende wandelroutes

Wandelen is tegenwoordig enorm populair. Steeds meer mensen gaan op zoek naar mooie wandelroutes en kiezen daarbij vaak voor de bekende routes bij hen in de buurt. Hierdoor kan het op bepaalde plekken soms erg druk worden. Toerisme Oost-Vlaanderen probeert deze drukte weg te werken door meer onbekende routes in de kijker te zetten via sociale media. Op die manier kan iedereen coronaveilig genieten van de prachtige natuur. 


 Een breder toeristisch aanbod in Antwerpen  

Zes Antwerpse toeristische aanbieders verenigden zich onder de naam ATA, Antwerpse Tours Associatie. Hiermee willen de touraanbieders alle organisaties vertegenwoordigen die tours en rondleidingen aanbieden aan het publiek in Antwerpen. Alle feedback die de organisaties ontvangen van onder andere toeristen, wordt doorgegeven aan de stad om zo tot een betere samenwerking te komen. Dit zal op zijn beurt het toeristisch aanbod in Antwerpen ten goede komen. Met dit initiatief hopen de deelnemende touraanbieders de sector een stem te geven en toerisme na de coronacrisis zoveel mogelijk aan te sporen.  


 Bol niet ver, koop in Hasselt  

Met de campagne ‘Bol niet ver, koop in Hasselt’ steunt de stad Hasselt haar horeca en niet-essentiële winkels. Hasselaren en Limburgers worden aangespoord om online een bestelling te plaatsen bij lokale handelaars, om die bestelling vervolgens zelf op te halen of thuis te laten leveren. Om dit mogelijk te maken, biedt de stad de nodige digitale ondersteuning aan de handelaars. Via shopinhasselt.be vind je een overzicht terug van alle deelnemende Hasseltse handels- en horecazaken.


 Op stap in West-Vlaanderen 

Met de sluiting van onder andere musea, cinema’s en cultuurcentra, blijven er niet veel activiteiten over om deze periode door te komen. Wat wel gewoon open blijft, is de natuur. Met het initiatief Wandelen rond de kerktoren bundelt provinciebedrijf Westtoer op haar website wandelideeën voor inwoners van alle West-Vlaamse steden en gemeenten. Daarnaast vinden inwoners er ook een overzicht terug van alle 250 chefs die afhaalmaaltijden aanbieden. Met dit aanbod, hoopt Westtoer meer mensen buiten te krijgen tijdens de herfstvakantie. 


 Oostende steekt lokale restaurants een hart onder de riem 

De stad, het Economisch Huis en Toerisme Oostende slaan de handen in elkaar om de lokale horeca te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Een inwoner die zin heeft in een maaltijd van zijn favoriete restaurant, kan gebruik maken van diens afhaalservice. Zelfs levering aan huis is mogelijk in sommige gevallen. Alle initiatieven van restaurants worden gebundeld op de websites van de betrokken partijen, alsook gecommuniceerd via hun sociale mediakanalen en nieuwsbrieven.  Bovendien ontvangt de consument bij een aankoop vanaf 30 euro een kraslotje. Met een winnend lot, ontvang je een #ikkoopinoostende-cheque om te spenderen bij de deelnemende Oostendse handelszaken.


 Efkes serieus nu

Met de boodschap ‘Efkes serieus nu’ moedigen vijf Antwerpse comedians de stad Antwerpen aan om vol te blijven houden. Want als we ons aan de regels houden, kunnen we sneller opnieuw samen lachen. Het filmpje is onderdeel van de campagne ‘Samen tegen Corona’ van de stad Antwerpen. Met dit initiatief, dat op sociale media gelanceerd wordt, hoopt het stadsbestuur extra doelgroepen aan te spreken.


Toerisme Rupelstreek lanceert brochure met zomertips voor kinderen

Toerisme RupelstreekEen zomervakantie in eigen streek, ook dat kan meer dan de moeite zijn. Toerisme Rupelstreek ontwierp daarvoor een digitale brochure met tien leuke activiteiten voor kinderen in de Rupelstreek. Zo ontdekken ze de streek en haar troeven al fietsend of wandelend. Ook jeugdverenigingen kunnen van de brochure gebruik maken.


Toerisme Vlaams-Brabant steunt toerisme met beleefbon ‘Zomeren in Vlaams-Brabant’

Toerisme Vlaams-BrabantToerisme Vlaams-Brabant investeert ruim een miljoen euro in het herstel van de toeristische sector in de provincie. Centraal staat de zogenaamde beleefbon ‘Zomeren in Vlaams-Brabant’. Alle deelnemende logies in de provincie ontvangen in functie van het aantal kamers een aantal beleefbonnen van 10 euro. Die zijn bedoeld voor hun klanten die de bon kunnen gebruiken om attracties en belevenissen in de buurt te boeken. Ook organisaties die zich toeleggen  op de zorg en/of het werken met kansengroepen krijgen zo’n bonnen ter beschikking.


Stad Menen organiseert activiteiten tijdens zomerprogramma

Stad MenenDe inwoners hun eigen stad laten (her)ontdekken. Dat is het doel van ‘Boulevard Solar’, een zomerprogramma met 20 doorlopende initiatieven en 40 activiteiten die tijdens de zomer in Menen, Lauwe en Rekkem plaatsvinden. Het programma bestaat uit laagdrempelige culturele, sportieve, literaire en vaak participatieve activiteiten. Op deze manier biedt de stad een leidraad om vakantie in eigen land te vieren.


Gemeente Rotselaar organiseert kunsttochten

Gemeente RotselaarOmdat diverse klassieke kunstroutes en exposities afgeschaft zijn, organiseert gemeente Rotselaar nu gratis kunsttochten. Op die wandel- of fietstochten bezoeken de deelnemers de werkplaatsen van een aantal kunstenaars in Groot-Rotselaar terwijl ze genieten van de Hagelandse natuur. Er nemen meer dan vijftig kunstenaars deel op ongeveer veertig locaties.


Gemeente Sint-Pieters-Leeuw steunt lokale horeca met vergaderbon

Verzamel na in onze Leeuwse horecaHet gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw wil de lokale horeca steunen door aan elke vereniging in de gemeente een waardebon van 100 euro te schenken. Met deze bon kunnen de verenigingen vergaderen in een plaatselijke horecazaak. Het is een win-win voor beide partijen. De verenigingen vergaderen in een aangenaam kader en de horecazaken verdienen aan de consumpties.


Stad Geraardsbergen organiseert ‘staycation’-wedstrijd

GeraardsbergenMet de wedstrijd 'Vind ons manneken' schenkt toerisme Geraardsbergen drie waardebonnen van 100 euro weg voor een overnachting naar keuze in de Oudenbergstad. Op die manier willen ze mensen aanmoedigen om de stad te bezoeken en de streek te ontdekken.


Stad Mechelen staat middenstand en horeca bij

Mechelen

Stad Mechelen ondersteunt de middenstand door ieder Mechels gezin een bon van 20 euro te geven. Daarmee kan een gezin aankopen vanaf 40 euro betalen bij Mechelse handelaars. Ook de horeca kan op steun rekenen: de stad koopt duizend overnachtingen op. Wie een verblijf van twee nachten in Mechelen boekt, krijgt er daardoor gratis een derde nacht bij. Het zijn enkele van de acties die de stad onderneemt met een sociaal-economisch herstelplan na corona.


Bits of Bruges houdt toeristen hongerig 

Bits of BrugesHet einde van de volledige lockdown is nog niet voor morgen, maar Brugge laat reizigers niet op hun honger zitten. Onder de noemer Bits of Bruges verzamelt de stad alle initiatieven waarmee Brugge op afstand te beleven valt, gaande van films, muziek en podcasts tot virtuele rondleidingen. Met deze campagne wil Brugge de stad levendig houden in de gedachten van potentiële bezoekers.


Ronse toont de stad vanuit de lucht

Virtueel RonseNa de virtuele museumbezoeken is ook een virtueel stadsbezoek mogelijk. En niet zomaar een stadsbezoek, nee, eentje waarbij je vertrekt vanuit de lucht. Stad Ronse toont de  bezienswaardigheden niet op een kaart, maar op een prachtige luchtfoto. Zo laten ze geïnteresseerden door de Art Deco-wijk wandelen, het bijzondere verhaal van het stationsgebouw lezen en het interieur van de basiliek bekijken.


Toerisme Vlaams-Brabant zendt bloesems live uit

Toerisme Vlaams-Brabant zend bloesems Hageland live uit

De bloesems in het Hageland zijn momenteel op hun mooist. Om iedereen van dit prachtige natuurverschijnsel te laten genieten, kwam Toerisme Vlaams-Brabant met een idee: de bloemenfluisteraar. Via camera’s die letterlijk in de boomgaarden staan, tonen ze live hoe de bloesems stilletjes aan vruchten worden. 

 

Toerisme Oost-Vlaanderen bundelt inspirerende initiatieven uit de regio

Toerisme Oost-Vlaanderen bundelt inspirerende initiatieven uit de regioGeïnspireerd door #toerismehelpt verzamelt Toerisme Oost-Vlaanderen inspirerende initiatieven uit de provincie op haar sectorwebsite. Niet alleen de horeca en musea komen met leuke initiatieven, ook siertelers, brouwerijen en organisatoren van teambuildings zitten niet stil. Een ‘overlevingspakket’ met bier en cider, een virtuele teambuilding, ezels trainen… Het is slechts een greep uit de toffe projecten in Oost-Vlaanderen.