Wat is en doet ‘Vlaanderen Vakantieland 2.0’?

Toerisme is een belangrijke hefboom om onze gemeenschap te helpen bloeien, nu en in de toekomst. De provinciale toeristische organisaties, de toeristische diensten van de Vlaamse kunststeden, Logeren in Vlaanderen Vakantieland vzw en Toerisme Vlaanderen geloven in de kracht van samenwerking en engageren zich ten volle voor een mooie toekomst van het binnenlands toerisme: Vlaanderen Vakantieland 2.0.

Positieve kracht toerisme als uitgangspunt

De gezondheidscrisis en coronamaatregelen confronteren ons met de kwetsbaarheid van onze samenleving. Ze tekenen de grenzen tussen mogen en moeten, willen en kunnen, binnen en buiten, ‘in’ en ‘uit ons kot’ scherper af dan ooit. Hoe langer we ‘in ons kot’ blijven, hoe meer we onze eigen omgeving herontdekken. Meer dan ooit zijn we overtuigd van de positieve kracht en het belang van toerisme. Nu we terug uit ons kot mogen komen, stimuleren we het bezoek en verblijven in eigen land. Zo kunnen we de befaamde ‘korte keten’ in praktijk brengen en tegelijkertijd terug genieten van ons rijke erfgoed, cultuur, natuur, (al dan niet culinair) vakmanschap en sportieve uitdagingen. Zodat we later nog beter onze buitenlandse gasten kunnen verwennen. En nog betere ambassadeurs voor onze bestemming worden.

Samenwerking 

Unieke vakantie-ervaringen in eigen land, daar gaan we meer dan ooit voor. Daarom slaan de provinciale toeristische organisaties (Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Limburg, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant, Westtoer en Logeren in Vlaanderen Vakantieland), de toeristische diensten van de Vlaamse kunststeden (Visit Antwerpen, Visit Bruges, Visit Gent, Visit Leuven en Visit Mechelen) en Toerisme Vlaanderen de handen in mekaar. Deze groep engageert zich sinds april 2020 onder de noemer Vlaanderen Vakantieland 2.0. Samen met alle private en publieke toeristische partners in ons land, willen we versneld activiteiten ontwikkelen en bestaande initiatieven uitbreiden om het herstel van het binnenlands toerisme mogelijk te maken.

Naast het eigen denkwerk, zamelde deze groep begin april ook ideeën in via een brede online oproep. Bijna 300 inzendingen op enkele dagen tijd tonen de nood én zin om creatief aan de slag te gaan. De vele contacten met diverse sectoren in Vlaanderen (cultuur, horeca, attracties, media, evenementen, …) leiden nu al tot concrete acties en bouwen we de komende weken verder uit. 

Verwezenlijkingen

  • Lancering mobiele applicatie YouFlanders: een handige mobiele applicatie voor toeristische uitbaters én bezoekers om een zorgeloze vakantie in Vlaanderen mogelijk te maken. De applicatie geeft gebruikers een overzicht van alle bezienswaardigheden en toeristische diensten in hun nabijheid of op hun bestemming. Ze vinden er alle informatie die nodig is om met een gerust gemoed op pad te gaan: welke (extra) veiligheidsmaatregelen zijn van toepassing? Waar moet ik op letten? Is het daar op dit moment druk? Wat zijn rustigere alternatieven? Voor de toeristische ondernemers voorziet de applicatie een directe toegang om de nodige informatie over hun toeristisch aanbod én de drukte-indicatie zelf aan te geven.
  • Sensibiliseringscampagne: om bezoekers te sensibiliseren over ‘het nieuwe reizen’ verscheen er op 6 en 7 juni in alle Belgische kranten een speciale katern over hoe we onze klassieke reisroutines kunnen doorbreken. Want uit onderzoek blijkt dat 80% van de Belgen druk bevolkte plaatsen liever vermijdt. Reizen in de zomer van 2020 zal duidelijk anders zijn: bewuster en dichterbij. Het zal beter zijn voor het welzijn van vele mensen die echt nood hebben aan het helend effect van vakantie na een lange en zware periode van thuiszitten. Het zal ook beter zijn voor onze lokale economie, beter voor het milieu, beter voor de waardering van onze eigen streek… 
  • Lancering brede binnenlandse inspiratiecampagne: die mensen uitnodigt om te overnachten in Vlaanderen Vakantieland. De warme boodschap die daarmee gepaard gaat is “We hebben jullie gemist. #welkomterug”. Op die manier willen we de toeristische bestedingen in Vlaanderen op korte termijn verhogen. De campagne bestaat uit verschillende fases. Eerst spelen we in op de emoties die gepaard gaan met terug uit ons kot te mogen komen. Daarna zetten we in op de verschillende reismotivaties: sommige mensen willen zich volledig onderdompelen in een avontuur, anderen zoeken cultuur of een alternatief voor festivals, nog anderen zoeken rust. We zorgen met de campagne voor inspiratie en informatie op maat, gans de zomer. We tonen deze zomer ook al het unieke van Vlaanderen Vakantieland op televisie, in samenwerking met de Belgische media.
  • Bij dat alles houden we ook rekening met Vlamingen in kwetsbare situaties , want iedereen moet terug kunnen genieten van het recht op vakantie. Nogal wat Vlamingen ondervinden drempels (financiële en andere) die dat recht op vakantie kunnen bemoeilijken. Om vakantie ook voor hen mogelijk te maken, ondersteunt minister Demir het partnernetwerk Iedereen Verdient Vakantie dat Toerisme Vlaanderen coördineert. Meer dan 2.000 partners werken samen aan een betaalbaar en veilig vakantieaanbod deze zomer. Er is een éénmalige tussenkomst in het sociaal tarief om zo vakantie betaalbaar te houden en een deugddoende vakantie binnen bereik van elke Vlaming te brengen. Daarnaast richten we een solidariteitsfonds voor Vlamingen op en een noodfonds voor zorg- en jeugdverblijven. Er komt er deze zomer ook een extra subsidieoproep rond Iedereen Verdient VakantieWant deze zomer laten we niemand achter.

Meer informatie over de campagne en onze inspanningen voor Vlamingen in kwetsbare situaties via dezomervan2020.be.
Meer info over de YouFlanders app via www.toerismevlaanderen.be/youflanders