Vlaming en Brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen

Toerisme Vlaanderen zet Vlaanderen in de markt aan de hand van zijn toeristische troeven. Erfgoed, Kunst & Cultuur, Tafelen en Fietsen worden als voornaamste troe¬ven van Vlaanderen naar voor geschoven in het buitenland. Vinden onze eigen inwoners dit ook de belangrijkste toeristische troeven? Of denken zij hier anders over?

En in hoeverre zijn onze inwoners toeristische ambassadeurs van onze bestemming? Internationale bezoekers komen op een toeristische bestemming in contact met de lokale inwoners en deze contacten kleuren een aanzienlijk deel van de totaalervaring van de bezoeker aan Vlaanderen mee in. Inwoners die trots zijn op hun eigen bestemming, vinden het meestal fijn dat mensen deze komen bezoeken.

Via een online bevraging vroegen we de inwoners van Vlaanderen en Brussel:

  • in hoeverre ze Vlaanderen, of één van de kunststeden binnen Vlaanderen zouden aanraden aan iemand uit het buitenland;
  • wat de belangrijkste toeristische troeven zijn van Vlaanderen en/of Brussel;
  • welke specifieke musea, bezienswaardigheden, attracties, activiteiten of belevingen in Vlaanderen en/of Brussel ze zouden aanbevelen aan buitenlandse bezoekers (met kinderen); en
  • in welke mate ze denken dat de troeven waarop we vandaag werken buitenlandse toeristen zouden overtuigen om naar Vlaanderen te komen.

Een gelijkaardig onderzoek werd al een eerste keer uitgevoerd in 2016. 

De belangrijkste resultaten

De laatste jaren is er over de grenzen heen veel gecommuniceerd rond de Vlaamse Meesters en hun werken. Uit onderzoek blijkt duidelijk dat de bekendheid van de Vlaamse Meesters is sterk toegenomen tegenover 2016.

  • 18% van de respondenten zouden Vlaanderen en Brussel actief aanraden als vakantiebestemming. Nog steeds 28% zou dit absoluut niet doen;
  • de Vlaming/Brusselaar is trots op Brugge en Gent als toeristische bestemming;
  • lekker eten, gastronomie, veel bezienswaardigheden, cultuur en architectuur zijn de belangrijkste troeven voor Vlaanderen en Brussel;
  • het Atomium en Brugge zijn de twee bezienswaardigheden die door de meeste Vlamingen en Brusselaars worden aangeraden om te bezoeken. Andere populaire attracties zijn het MAS, de Kust en de Grote markt van Brussel;
  • de top 5 bezienswaardigheden die de Vlamingen en Brusselaars aanraden aan families met kinderen zijn Plopsaland, Technopolis, de Zoo, Bokrijk en de Kust;
  • Volgens een groot deel van de respondenten kunnen ‘lekker eten en drinken’, ‘gastronomie’ en het WOI erfgoed buitenlandse toeristen overtuigen om naar Vlaanderen/Brussel te komen. De wielercultuur, de Vlaamse Meesters en het recreatief fietsen zijn minder sterke troeven om buitenlanders aan te trekken. 

Algemene conclusies

Ontdek het volledig onderzoek met de resultaten in de presentatie 'Vlaming en Brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen' in Powerpoint of in pdf versie