YouFlanders

Een vlotte heropstart van de toeristische sector vraagt om een goede spreiding in tijd en ruimte van toerisme. En daar helpt de YouFlanders-applicatie bij. Samen met je bezoekers geef je als uitbater info over de real-time drukte van jouw toeristisch aanbod. Je geeft ook aan welke veiligheidsmaatregelen je toepast op jouw locatie.

Wat is en doet YouFlanders?

YouFlanders is een mobiele applicatie die vanaf 5 juni 2020 gratis beschikbaar is via de Google Play Store en Apple Store. De app geeft een overkoepelend zicht op het Vlaams toeristisch aanbod. De app bevat een druktebarometer waarbij bezoekers en toeristische uitbaters aangeven hoe druk het is in een toeristische uitbating. De app geeft ook op een eenvoudige manier aan welke COVID-19 maatregelen van toepassing zijn, zowel algemeen als voor een specifiek toeristisch aanbod.

Bekijk de instructievideo: 

Waarom YouFlanders?

Tijdens de lockdown heeft Toerisme Vlaanderen de toeristische sector uitgenodigd om innovatieve ideeën, suggesties of behoeftes in te sturen voor de herlancering van het toerisme. In de 300 inzendingen kwam het veilig aanbieden van onze toeristische troeven meermaals aan bod, zowel voor de bezoeker als voor de toeristische uitbater. 

Verder blijkt uit een recente bevraging van Toerisme Vlaanderen rond 'Reisintenties van de Belgen' dat 1 op 3 kiest voor een vakantie in eigen land. 41% van de Belgen is door de lockdown de eigen streek en omgeving meer gaan ontdekken en appreciëren. 34% wil in de toekomst vaker met vakantie in eigen land. En 80% zegt dat ze druk bevolkte plaatsen liever links laten liggen.

De coronasituatie maakt dat bezoekers bewust moeten kunnen kiezen voor een toeristische plek die niet te druk is en de juiste veiligheidsmaatregelen toepast. YouFlanders speelt in op die vraag en motiveert bezoekers om op het juiste moment jouw toeristisch aanbod te bezoeken.  

Wat is de meerwaarde voor jou als toeristische aanbieder?

Met de YouFlanders-app krijg je een handige tool in handen om jouw bezoekers op de juiste manier en op het juiste moment te ontvangen. Zo geef je in de app potentiële bezoekers rechtstreeks nuttige informatie mee over jouw toeristisch aanbod:

  • Je geeft aan wat de specifieke veiligheidsmaatregelen in jouw toeristisch aanbod zijn (mondmasker verplicht of te koop, reservatie al dan niet nodig, …). 
  • Je geeft aan of het wel of niet druk is in en wat de gemiddelde wachttijden zijn.
  • Je past de praktische informatie over jouw toeristisch aanbod aan (openingsuren, telefoon, website, locatie, ...). 

Je vindt in de app ook zelf informatie over de COVID-19 maatregelen die van toepassing zijn op jouw uitbating, en over de steunmaatregelen waarop je beroep kunt doen. 

Screenshot YouFlanders app met onderdeel 'Gegevens' Screenshot YouFlanders app met onderdeel 'Maatregelen'

 

Veelgestelde vragen en antwoorden 

Hoe log ik in als toeristische aanbieder? Hoe word ik eigenaar van mijn toeristische uitbating?

  1. Open de app en klik op 'ga verder' (voor meer algemene info rond de app) of klik op 'overslaan'. Dan kom je terecht bij 'vertel ons wie je bent'. Klik daar op 'uitbater'. 
  2. Accepteer de privacyverklaring door het document door te nemen (scrollen) en op 'ik ga akkoord' te klikken
  3. Geef aan of je jouw locatie wil delen (dit is nodig om aan te geven of het wel of niet druk is in jouw uitbating)
  4. Geef jouw e-mailadres in en klik op 'bevestig' 
  5. Op dit email-adres ontvang je een 6-cijferige code die nodig is voor de volgende stap (linken van uitbating aan uitbater) 
  6. Voer de code in op de app en klik op 'bevestigen' 
  7. Heb je geen code ontvangen? Dan kan je een nieuwe code in de app opvragen
  8. Klik op 'zoek jouw uitbating'
  9. Geef een naam, adres of locatie in om jouw uitbating te vinden. Selecteer deze vervolgens met het pijltje rechts 

Hoe pas ik mijn praktische gegevens aan? 

  1. Klik op 'Mijn uitbating' 
  2. Klik bovenaan op 'Gegevens' 
  3. Klik op het pennetje rechts om 'Type' (uitbating), 'Gemiddelde tijd aanwezig' of 'Openingsuren' aan te passen 

Hoe geef ik aan of het wel of niet druk is in mijn toeristisch aanbod? 

  1. Klik op 'Mijn uitbating' 
  2. Klik op 'Drukte' (boven) 
  3. Kies tussen optie 'Ja, het is druk' of 'Nee, het is rustig' 

Bezoekers geven aan dat het hier druk is, maar dat is niet zo. Wat moet ik doen? 

Drukte wordt aangegeven volgens de meldingen van bezoekers en uitbaters. Een 'drukte'-melding van een bezoeker is evenwaardig aan een melding van een uitbater.

Ik ben eigenaar van meerdere toeristische uitbatingen. Kan ik deze in één keer aanpassen?

Helaas is het op dit nog niet mogelijk om informatie van meerdere toeristische producten tegelijkertijd aan te passen. Voorlopig moet je ze dus apart aanpassen. We werken hard aan uitbreidingen en extra functies voor de app, en deze optie staat zeker op de lijst. 

De app vraagt om mijn locatie te delen. Waarom moet ik dat doen? Hoe zit het met de privacy?

De app past de privacywetgeving grondig toe. Om gebruikers te informeren over de drukte op een bepaalde locatie of toeristische uitbating biedt de app de mogelijkheid locatiedeling toe te laten of zelfs locaties op te zoeken. Als de gebruiker de locatie deelt zorgt dit voor een optimaal gebruik van de app. De app traceert enkel de locatie indien toegelaten, en indien de app in gebruik is. Gegevens die worden gegenereerd worden ook meteen na respons geanonimiseerd.

Hoe zit die druktemeter in elkaar? Wie bepaalt of het druk is op een bepaalde locatie?

YouFlanders geeft de drukte op toeristische locaties aan op basis van de input van gebruikers.

Daarnaast zijn sinds 6 juli ook heatmaps (groen, geel, oranje, rood) zichtbaar in de app. De heatmaps worden gecreëerd aan de hand van geaggregeerde (anonieme) telecomdata die door gsm–masten opgevangen worden. Vanaf 30 personen wordt aangegeven hoe druk het is in een bepaalde zone ten opzichte van de drukte die er gemeten werd op 15 juni 2020. Een refresh gebeurt om de 5 minuten en is gebaseerd op het gemiddelde van het afgelopen half uur. 

De druktebarometer die voorzien wordt van input door uitbaters en/of bezoekers en de heatmaps staan los van elkaar. Het kan dus voorvallen dat er zich in een rood gemarkeerde zone rustige logies/uitbatingen/attracties bevinden, en vice versa. 

Ik vind mijn logies niet terug in de app, wat moet ik doen? 

De logies in de app zijn gebaseerd op de databank van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. Je kan nu tijdelijk gratis en commissieloos adverteren bij Logeren in Vlaanderen Vakantieland 2020. De voorwaarden en het intekenformulier vind je op de website. 24 uur nadat jouw advertentie online is gekomen op www.logereninvlaanderenvakantieland.be, verschijnt jouw logies ook in de app. Daarna kan je jouw profiel koppelen aan je logies, en de app gebruiken als uitbater.

Ik vind mijn museum of toeristische attractie niet terug in de app, wat moet ik doen? 

De musea en toeristische attracties in de app zijn gebaseerd op de databank van Riebedebie. Je kan je nu tijdelijk gratis aanmelden bij Riebedebie voor de periode 2020 door je aanvraag per e-mail te sturen naar info@riebedebie.be. Na bevestiging van Riebedebie dat je online staat, verschijnt jouw museum of attractie in de app. Daarna kan je jouw profiel koppelen aan jouw museum of attractie, en de app gebruiken als uitbater. 

Ik vind mijn toeristische uitbating niet terug in de app, wat moet ik doen? 

Baat je een logies, museum of toeristische attractie uit? Bekijk het antwoord op de 2 vragen hierboven.
Baat je een ander type locatie uit? Stuur je contactgegevens (naam, adres, link naar website en één mooie foto van jouw uitbating) door naar info@youflanders.be. We zorgen er dan voor dat je jouw profiel kan koppelen aan jouw toeristische uitbating.

Hoe vaak per dag moet ik de status van de drukte/rust aanpassen? 

Je bepaalt zelf hoe vaak je de drukte-status bijwerkt. We raden je aan om dit te doen van zodra je een opmerkelijke verandering in het aantal bezoekers waarneemt. 

Is een uitbater niet beter geplaatst dan een bezoeker om de drukte aan te geven? Ook bezoekers die niet eens aanwezig zijn op de locatie kunnen immers drukte-meldingen ingeven.

Dit klopt niet. Een bezoeker wordt slechts bevraagd wanneer hij/zij zich binnen een straal van 500 meter van de locatie bevindt. Deze afstand wordt mogelijks nog aangepast. Voor een vakantie- of pretpark is deze afstand proportioneel gezien immers kleiner dan voor een kleine uitbating. 

Ik wil graag toegang geven aan mijn medewerkers daar ik niet altijd op de uitbating aanwezig ben, kan dat? 

Een uitbater kan medewerkers toevoegen door een code te genereren in de app (onder Mijn Uitbating > Gegevens > Medewerkers). Deze code kan makkelijk gekopieerd en doorgestuurd worden op een zelfgekozen manier (e-mail, SMS, WhatsApp,…).
 
De nieuw gegenereerde code is 10 minuten geldig en kan door meerdere medewerkers gebruikt worden.
 
Als een uitbating reeds een uitbater heeft, krijgt de volgende user die de uitbating selecteert de mogelijkheid om een ‘medewerkerscode’ in te geven (= de code die de uitbater voor de medewerker aanmaakte). Eens dit gebeurd is, komt de medewerker in het overzicht van de uitbater te staan.
 
Medewerkers kunnen steeds door de uitbater uit de medewerkerslijst verwijderd worden.

Ik heb mij aangemeld als uitbater in de app, kan ik me ook aanmelden als bezoeker? 

Als je uitbater bent in de app, ben je ook automatisch bezoeker. Alle functionaliteiten voor bezoekers zijn beschikbaar voor uitbaters, niet andersom.

Is het mogelijk om reisleiders en gidsen op te nemen in de app? 

Dat is mogelijk. We hebben dan wel een fysiek punt of adres nodig waar mensen verzamelen aan het begin van een rondleiding. 

Ik slaag er niet in de app te downloaden. Ik heb zowel via de knop op de website van Youflanders geprobeerd, als direct in de Google Play Store/App Store. Hoe komt dat? 

Je toestel is mogelijk wat verouderd en wordt niet meer ondersteund door de app stores (bij Iphone geldt dat bijvoorbeeld voor alle iphones tot en met de iphone 5). 

Ik wil mij als museum én monument aanmelden. Kan dat? 

De app laat vandaag niet toe om 2 productcategorieën  aan te duiden. In dit geval selecteer je dus best het punt dat je het meest onder de aandacht van de bezoeker wil brengen. Indien relevant plaatsen we je uitbating 2 keer op de kaart, binnen een verschillende categorie.

Worden cafés en restaurants in de app opgenomen? 

Voorlopig niet. We onderzoeken de mogelijkheden. 

Is er een bepaalde vorm van controle om te vermijden dat iemand een uitbating claimt die niet tot hem/haar toebehoort?

Als iemand een uitbating claimt bevestigt hij/zij juridisch dat de informatie klopt. Wij krijgen hiervan een email en volgen achter de schermen alles op om er zeker van te zijn dat er geen misbruik plaatsvindt. Indien er geen link is tussen uitbater en uitbating lossen wij dit meteen op. 

Ik wil mijn winkel toevoegen aan de app. Kan dat?  

Voorlopig voorzien we geen integratie van winkels in de app. 

Ik ben eigenaar van meerdere toeristische uitbatingen. Waar vind ik een overzicht van mijn uitbatingen en waar kan ik ze beheren?

Onder "Mijn Uitbating" vind je in de header, naast de naam van de uitbating, een pijltje. Dit pijltje opent de lijst met je uitbatingen. Via deze lijst kan je al je uitbatingen beheren. Je kan hier ook uitbatingen aan toevoegen.

Op de planning

We stemmen het aanbod zoveel mogelijk af op jullie wensen en investeren voortdurend in het optimaliseren van de applicatie. Op dit moment plannen we de toevoeging van natuur & bos en erfgoed. We bekijken ook of er mogelijkheden zijn om restaurants en café's te integreren. 

Download de app

Download de YouFlanders-app via de Google Play Store (Android) of de Apple Store (iOS).

Contact

Heb je een vraag of probleem in verband met de YouFlanders-app? Neem contact met ons op via youflanders@toerismevlaanderen.be.