Zuid-Korea

wandelaars op Grote Markt in Brussel
Toerisme Vlaanderen is sinds 2013 actief op de Zuid-Koreaanse reismarkt.

Zuid-Koreaanse touroperators op verkenning in Vlaanderen

In samenwerking met Brussels Airport organiseerde Toerisme Vlaanderen van 11 tot 16 september een famtrip voor de vijf grootste touroperators uit Zuid-Korea. Dit kadert in de structurele samenwerking op de Zuid-Koreaanse markt. 

De deelnemers ondergingen een 4-daags programma, waarbij ze kennis maakten met Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge. Hierbij stelden we ze ook de Vlaamse gastronomie voor. Zo bezochten ze in Antwerpen 'The Belgian Experience Company', een bedrijf dat biertours aanbiedt voor Koreaanse toeristen. Zij organiseerden voor de gelegenheid een gepersonaliseerde bierproeverij. 

Deze reis zorgde voor de nodige inspiratie om Vlaanderen in de toekomst te verkopen op de Zuid-Koreaanse markt. Brussel en Vlaanderen hebben een groeiend potentieel in Zuid-Korea, met 48 363 overnachtingen in 2017.

Brussels Airport en Toerisme Vlaanderen samen op werkbezoek in Seoul

Van 1 tot 8 oktober trokken Brussels Airport en Toerisme Vlaanderen op werkbezoek naar Seoul. De focus van het werkbezoek lag op gesprekken met de twee grootste Koreaanse touroperators Hana Tour en Mode Tour en met de top van Korean Airlines en Asiana Airlines, de twee grootste Koreaanse luchtvaartmaatschappijen. Met dit bezoek zetten we Vlaanderen in de verf als zakelijke, toeristische bestemming bij de Zuid-Koreaanse markt.

We sloten de week af met een netwerkevent in hartje Seoul. Een 60-tal aanwezigen luisterden naar reiservaringen in Vlaanderen en genoten van enkele Belgische bieren. We verwelkomden onder andere journalisten van gerenommeerde Koreaanse media en professionals uit de toeristische sector. Uit de dialogen die we hier voerden namen we enkele adviezen en voorstellen mee die we de komende tijd zullen uitwerken. Er stonden ook enkele interviews met Koreaanse kranten op de agenda, zoals de Korea Economic Daily, News 1 en de travel trade krant Korea Travel Times. Dit resulteerde in mooie resultaten in de Koreaanse media.

Dit werkbezoek hoort onder het actieplan voor 2018 dat we samen met Brussels Airport opstelden. Daarnaast openden we dit jaar samen een vertegenwoordigingskantoor in Seoul. We bundelen zo onze krachten om de verdere groei van een kwaliteitsvol toerisme van Zuid-Korea naar Vlaanderen te versnellen. 

 

Jay Tak leert Koreanen Belgische bier(tour) kennen

Op zondag 8 juli 2018 dompelde de Koreaanse tv-ster en bierliefhebber Jay Tak een dertigtal Koreanen onder in de geschiedenis en cultuur van Belgische bieren. Mode Tour, één van de twee grootste reisagenten in Korea, organiseerde deze presentatie om de nieuwe biertour in Vlaanderen te promoten. Het tourprogramma werd door Mode Tour uitgewerkt in samenspraak met Toerisme Vlaanderen.

De presentatie vond plaats in de Kyobo Book Store, de grootste boekhandel in Korea, en is het resultaat van een samenwerking tussen Mode Tour en Toerisme Vlaanderen om de reis naar bierland België in de kijker te zetten. De thematische biertour bezoekt de steden Brussel, Gent, Brugge en Mechelen. Jay Tak, bierspecialist en populair Koreaans tv-gezicht, zal de deelnemers vergezellen.

Twee uur lang leerde Jay de aanwezigen alles over Vlaanderen en de geschiedenis van de Belgische bieren en de populaire biercafés en brouwerijen. De bekende tv-producent is verre van een amateur. Hij heeft een eigen reispodcast die op nummer 1 staat wat het aantal downloads in de categorie reizen betreft.

De eerste groep deelnemers aan deze bierreis vertrekt in oktober 2018. Toerisme Vlaanderen blijft Mode Tour zoveel mogelijk ondersteunen bij de verkoop van deze trip. Mode Tour promoot dit programma ook nog tijdens de jaarlijkse Mode Tour Travel Mart, van 31 augustus tot 2 september 2018 in Seoul.

Zuid-Koreaanse reisagenten ontdekken Vlaanderen op kennismakingsreis

In navolging van de economische missie in Zuid-Korea, organiseerde Toerisme Vlaanderen van 19 tot 22 september 2017 een famtrip voor een delegatie van de belangrijkste Zuid-Koreaanse reisagenten. De geïnviteerde bedrijven zijn niet de minste, het zijn de grootste touroperators uit Zuid-Korea.

Een goed gevuld 4-daags programma in Brussel, Antwerpen en Brugge bezorgde hen de nodige inspiratie om Vlaanderen in de toekomst te verkopen op de Zuid-Koreaanse markt. Zuid-Korea is met 43 000 overnachtingen in 2016 een belangrijke opkomende markt voor toeristisch Vlaanderen en Brussel.

Aansluitend organiseerde Toerisme Vlaanderen ook een netwerklunch in Brugge. Hiermee wil Toerisme Vlaanderen een platform aanbieden voor productpresentaties en dialoog tussen Vlaamse aanbieders en de Zuid-Koreaanse reisagenten.

 

Prinses Astrid opent b2b-evenement in Zuid-Korea

Van 6 tot 13 juni 2017 trok Toerisme Vlaanderen naar Azië, met onder andere een stop in Zuid-Korea. Daar sloten we aan bij de prinselijke missie onder leiding van prinses Astrid. We plaatsen Vlaanderen en Brussel in de kijker bij de Zuid-Koreaanse reisindustrie en journalisten.

Toerisme Vlaanderen organiseerde op 12 juni 2017 het ‘Welcome to Flanders – Belgium’ b2b Travel Event. Hierbij waren maar liefst 40 Aziatische touroperatoren en 16 journalisten aanwezig. Opvallend was dat prinses Astrid, die het evenement officieel opende, onverwachts een korte speech gaf. Daarna kregen Toerisme Vlaanderen en zijn toeristische partners het woord. We introduceerden de toeristische troeven en producten van onze bestemming Vlaanderen en Brussel. Aansluitend hielden onze 9 partners verkoopsgesprekken waarin ze hun toeristisch aanbod aan de Zuid-Koreaanse reisindustrie voorschotelden:

  • Martin’s Hotels
  • bvba j.daems & zn.
  • VINOBELGA
  • Wallonia Belgium Tourism
  • Rail Europe
  • Brussels Airport
  • Groep LEON VANLANCKER
  • HEY! BELGIUM
  • Radisson Blu, Radisson Red en Park Inn by Radisson hotels
  • Visit Bruges 

Uiteraard legden we onze gasten ook culinair in de watten. Jong Keukengeweld-chef Dennis Broeckx entertainde de aanwezige zakenlui tijdens een show-cooking evenement. Op dinsdag 13 juni ontmoetten Toerisme Vlaanderen en zijn partners de CEO’s van de twee grootste wholesalers in Zuid-Korea, Hana Tour en Mode Tour. Iedere deelnemer kreeg tijdens dit werkbezoek de kans om zich te introduceren en verkennende verkoopgesprekken te houden. 

Alle kiekjes op onze Flickr-account.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Abonnneer je dan nu op onze e-nieuwsbrief