100 jaar Groote Oorlog

Klaprozen in een veld
In 2014-2018 herdenken we 100 jaar Groote Oorlog. De Eerste Wereldoorlog is een historisch belangrijke gebeurtenis met een wereldwijde impact. Uit meer dan 50 landen kwamen soldaten om te vechten in de Vlaamse Velden/In Flanders Fields. Tijdens de periode 2014-2018 staat Vlaanderen dan ook in de internationale schijnwerpers.

VISITFLANDERS en zijn partners hebben de ambitie om Vlaanderen, en bij uitstek ‘Flanders Fields’ in de Westhoek, te positioneren als dé regio in Europa waar het verhaal van de Eerste Wereldoorlog beleefd kan worden als fascinerende geschiedenis met een universele menselijke boodschap van vrede.

Om de rol van gastheer tijdens de herdenking van de Eerste Wereldoorlog sereen en professioneel te kunnen invullen, ontwikkelde Westtoer in samenwerking met VISITFLANDERS Toerisme+, een kader voor ethisch en meerstemmig herdenkingstoerisme. In de uitbouw van het aanbod en de wijze van vermarkten is Toerisme+ een toetssteen. We willen de huidige en volgende generaties de boodschap van de Eerste Wereldoorlog meegeven, die van ‘nooit meer oorlog’.

 

 We nodigen je uit om de film 'Flanders Fields. A place to remember.' te verspreiden om zo de herinnering mee levend te houden.
 

Top

Kennis

Top


Aanbod

  • Impulsprogramma 100 jaar Groote Oorlog
    Via verschillende impulsprogramma’s, investeert VISITFLANDERS in musea, bezoekerscentra en andere WO I-sites in Vlaanderen. De investeringen maken het verhaal van de oorlog meer zichtbaar, begrijpelijk en toegankelijk, ook voor de volgende generaties. In een eerste fase (2010) werd 15 miljoen euro vrijgemaakt voor 44 toeristisch-recreatieve infrastructuurprojecten over heel Vlaanderen. In een tweede fase investeerde VISITFLANDERS 6,7 miljoen euro in evenementen rond de herdenking van WO I die doorgaan in de periode 2014-2015. In 2014 maakten we opnieuw 5 miljoen euro vrij voor evenementen in de periode 2016-2018: www.toerismevlaanderen.be/impuls.
  • Integrale toegankelijkheid
    VISITFLANDERS en zijn partners streven naar de integrale toegankelijkheid van de herdenkingsactiviteiten van WO I in de Westhoek voor een zo ruim mogelijk publiek.
    • In samenwerking met Westkans vzw en de provincie West-Vlaanderen, zetten we het project ‘100 jaar Groote Oorlog – toegankelijk voor iedereen’ op. De bijhorende brochure geeft een overzicht van goed toegankelijke plaatsen in de Westhoek. De graad van toegankelijkheid voor de logies, toeristische infokantoren en bezoekerscentra ontvingen het reeds bestaande A of A+ label van Toerisme Vlaanderen, voor de overige categorieën werd het W en W+ symbool geïntroduceerd.
    • In de Westhoek werkt VISITFLANDERS samen met lokale partners om Vlamingen die het financieel wat moeilijker hebben, ook ten volle te laten participeren aan de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog. Klik hier voor het aangepaste aanbod.

Top


Marketing

Het toeristisch marketingplan 2014-2018 – 100 jaar Groote Oorlog schetst het strategisch kader dat VISITFLANDERS hanteert bij de toeristische marketing van 2014-2018, 100 jaar Groote Oorlog. Het geeft de hoofdlijnen voor de operationalisering ervan voor de periode 2012-2015. Het is een engagement en afsprakenkader dat ook richting geeft aan partners die in productontwikkeling en promotie kunnen aansluiten.

VISITFLANDERS ontwikkelde een generieke campagne rond de herdenking van WO I én voert campagne op verschillende buitenlandse markten, gerangschikt volgens marktaandeel en WO I-betrokkenheid. Klik op het land om meer te lezen over campagnes en acties op die markt.

PrioriteitDoelmarkt
1

Groot-Brittannië

2

Nederland
Ierland
Canada

3

Frankrijk
Duitsland
Verenigde Staten

4India
China

De generieke campagne wordt gestuurd vanuit het hoofdkantoor van VISITFLANDERS in Brussel.


Interessante sites

  • www.flandersfields1418.com is dé pagina voor de internationale bezoeker om meer te weten te komen over de herdenkingsmomenten rond 100 jaar Groote Oorlog in Vlaanderen. De bezoeker krijgt online meer achtergrond door storytelling, tips voor zijn bezoek en suggesties voor overnachtingen.
  • De website van Westtoer. Westtoer neemt onder andere consumentenacties rond de herdenking van WO I voor zijn rekening.

 


 Met de herdenking als motor, bouwt VISITFLANDERS met tal van partners aan een duurzaam en kwaliteitsvol toeristisch product voor herdenkingstoerisme, dat ook na 2018 bezoekers kan blijven aanspreken.

Top