Tips voor een familievriendelijk project

Een familie die op het strand speelt.

Jouw contactpersoon

Een project is pas geschikt voor families als er vooraf grondig is over nagedacht. Pas als je écht een familievriendelijke koers wil varen, voelen families zich aangesproken en wordt het bezoek een succes.

Het is essentieel zowel op onthaal en dienstverlening, infrastructuur, beleving en communicatie in te zetten. Lees meer tips in de brochure Familievriendelijke projecten met praktische informatie over hoe je voor/bij begin van een toeristisch project rekening kan houden met families en kinderen. Hieronder vind je alvast enkele inspirerende tips voor elk van de 4 pijlers.

Tips voor familievriendelijke belevingen

Onthaal en dienstverlening

  • Hoe is de ontvangst? Is de balie aangepast aan de hoogte van kinderen?
  • Deel regelmatig tips met personeel over families.
  • Is er een gastvrouw of gastheer aanwezig bij het onthaal?
  • Hebben de suppoosten naast het bewaken ook de ruimte om de families te verwelkomen, aan te spreken of verder te helpen?
  • Zijn de huisregels duidelijk bij onthaal en op de website? Zijn deze positief en met humor geformuleerd?
  • Is onthaalpersoneel op de hoogte van het familieaanbod? Laat je personeel zelf het familieaanbod proberen met hun gezin.
  • Bied je een familietarief aan?

Infrastructuur

  • Is er gedacht aan veiligheid in de ruimte?
  • Is er ruimte voor kinderwagens of borstvoeding? Zo ja, wordt dit helder gecommuniceerd?
  • Zijn de toiletten aangepast aan de allerkleinsten? Of is er een klein trapje voorzien aan het toilet of de lavabo?
  • Is de aankleding van het museum thematisch uitgewerkt? Zijn de lockers bijvoorbeeld thematisch?
  • Zijn er voldoende rustruimtes voorzien tijdens het bezoek zoals een speelhoekje, bank of comfortabele zetels?
  • Heb je prioritaire parkeermogelijkheid voorzien vlakbij de ingang?
  • Is de signalisatie helder en leesbaar voor alle leeftijden?
  • Is de horeca voldoende familievriendelijk en heb je het thema van je site doorgetrokken in deze ruimte?

Beleving

  • Is er een sterke storytelling aanwezig en is de beleving gelaagd?
  • Maak het bezoek, het belevingsparcours of de familiezoektocht zo eenvoudig mogelijk Hoe eenvoudiger, hoe ontspannender voor jong en oud. Geef ook op een discrete manier de oplossingen van de zoektocht mee aan de ouder(s) of grootouder(s).
  • Geef duidelijk de leeftijd aan die aanbevolen is.
  • Is er ruimte voor interactie?
  • Zintuigelijk: proeven, ruiken, aanraken, kijken (cfr Industriemuseum).
  • Zorg voor een mix van digitale en analoge beleving.
  • Test vooraf met je doelgroep  en stuur bij waar nodig.
  • Maak lijst met 5 must-see's voor families in museum. Voor kinderen kan een bezoek al snel te intensief of te lang zijn.

Communicatie

  • Heb je al je familievriendelijke troeven vermeld op de familiepagina van de website?
  • Voorzie een Instagrammable plekje.
  • Lanceer ook het familienieuws op Facebook, Instagram, Tik Tok...
  • Link door naar andere toeristische partners in de omgeving zoals lokale horeca, parken, speeltuin.. en laat je organisatie ook opnemen in hun communicatie.
  • Hou Tripadvisor in het oog, neem als verantwoordelijke het woord in geval er toch negatieve commentaren zouden opduiken.
  • Nodig familiebloggers uit, een lijst met een aantal bloggers kan je aanvragen via mail.

Zelfscan: wat doe je goed? En wat kan beter?

In het kader van het pilootproject ‘Familievriendelijk erfgoed’ werd de zelfscan voor musea ontwikkeld. Deze tool is er eentje voor intern gebruik en kan dienen als inspiratiebron voor je jouw publiek gaat bevragen. Bovendien krijg je een beter zicht op bepaalde noden of wensen die je van je (potentiële) bezoekers te weten wil komen. Neem via de zelfscan jouw museum of erfgoedsite onder de familievriendelijke loep.